Pracovní listy do dějepisu

Rozšiřující materiály:

Stupeň vzdělávání:

Předměty:

Vybrané filtry:

Smazat vše

Předměty:

Řadit podle:

Seřadit podle...

Zobrazuji 1-180 z 475

Pracovní list: Olympiáda – historie a současnost

V čem se liší a naopak podobají novodobé olympijské hry s těmi starověkými?
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis

Pracovní list: LOH Paříž 2024

Po sto letech se letní olympijské hry vracejí do Francie. Jedinečné jsou v tom, že se poprvé v historii her účastní stejný počet mužů a žen. Pořadatelé chtějí být originální a chystají pro účastníky překvapení v podobě neobvyklého zahajovacího ceremoniálu.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Člověk a společnost

Pracovní list: Olympijské příběhy I – letní olympijské hry

Připomeňte si osudy slavných českých sportovců na letních olympijských hrách.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Člověk a společnost

Pracovní list: Olympijské příběhy II – zimní olympijské hry

Olympijské medaile lze získat i v disciplíně, která nemá v rodné zemi sportovce tradici, a mnohdy ani materiální a technické zázemí.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Člověk a společnost

Pracovní list: Olympijské hnutí v 21. století

Sport, a zejména ten vrcholový není již dávno apolitický, i když to o něm tvrdí někteří politici i sportovci. Je to politika a byznys, byznys především. Pořádání olympiády dnes často provázejí různé diskuze o dodržování lidských práv a o možném bojkotu.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Člověk a společnost

Pracovní list: Příběhy olympioniků (2. stupeň a SŠ)

Pracovní list k námětu do výuky Dějiny olympiády, který je součástí vybrané kapitoly Olympijské hry. Porovnejte si znalosti z našich videí. Vhodné pro prezenční i online výuku.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Časová náročnost:
20 minut

Pracovní list: Edvard Beneš a jeho prezidentství po roce 1945

Pracovní list je určen žákům 2. stupně základních škol a středních škol. Cílem je seznámit žáky s působením Edvarda Beneše v Československu po druhé světové válce, zejména s jeho rolí v únoru 1948. Základní pomůckou jsou videa vztahující se k tématu a internet.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis

Pracovní list: Edvard Beneš a obnova Československa

Pracovní list je určen žákům 2. stupně základních škol a středních škol. Cílem je seznámit žáky s klíčovou rolí Edvarda Beneše v prvních letech po skončení druhé světové války. Základní pomůckou jsou videa vztahující se k tématu a internet.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis

Pracovní list: Edvard Beneš a jeho role v roce 1938

Pracovní list je určen žákům 2. stupně základních škol a středních škol. Cílem je seznámit žáky s postoji československého prezidenta Edvarda Beneše v osudovém roce 1938. Základní pomůckou jsou videa vztahující se k tématu a internet.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis

Pracovní list: Edvard Beneš jako ministr zahraničí a prezident

Pracovní list je určen žákům 2. stupně základních škol a středních škol. Cílem je seznámit žáky s důležitou rolí Edvarda Beneše v meziválečném Československu a jeho postupnou cestou do prezidentského úřadu. Základní pomůckou jsou videa vztahující se k tématu a internet.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis

Pracovní list: Třetí odboj

Tento pracovní list se zaměřuje na odboj za studené války.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis

Pracovní list: Druhý odboj

Tento pracovní list se zaměřuje na politický a vojenský odboj zejména v protektorátu.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis

Pracovní list: První odboj

Tento pracovní list se zaměřuje na politický odboj jako součást válečných událostí první světové války.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis

Pracovní list: Březnová shoda přísudku s podmětem

Procvičování pravopisu a dějepisu v jednom? Právě o tom je pravopisný březen. Žáci si kromě historických událostí, které se odehrály v tomto měsíci, procvičí také shodu přísudku s podmětem.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
ČJ a literatura

Pracovní list: Husitství – první reformační hnutí v Evropě

V pracovním listě si žáci připomenou osud Jana Husa a reformy, kterých se snažil docílit.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis

Pracovní list: Interpretace a význam husitství napříč českými dějinami

V pracovním listě se žáci zamyslí nad významem husitství v současném světe.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis

Pracovní list: Vladimir Iljič Lenin – život po životě

Vladimir Iljič Lenin byl už během svého života považován nejen v Rusku za velkou historickou osobnost a po své smrti až nekriticky adorován. Po druhé světové válce a komunistických převratech v zemích východní Evropy se Lenin stal i v nich komunistickým „bohem“, kterému byla vzdávána mnohá pocta.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis

Pracovní list: Život Vladimira Iljiče Lenina

Vladimir Iljič Lenin byl už během svého života považován nejen v Rusku za velkou historickou osobnost a po své smrti až nekriticky adorován. Dnes jej vnímáme spíše opačně, jako diktátora, který vytvořil systém, po němž zůstaly miliony mrtvých.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis

Pracovní list: Divy světa

V pracovním listu, který navazuje na videa v námětu, si prohlédnete sedm divů světa, připomenete si jejich osud a své znalosti následně poměříte s umělou inteligencí.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis

Článek: Blíží se rozuzlení vraždy Johna F. Kennedyho?

Pátek 22. listopadu 1963 měl být pro prezidenta Johna Fitzgeralda Kennedyho neoficiálním zahájením kampaně za znovuzvolení. Kariéru i život jednoho z nejoblíbenějších prezidentů americké historie ale v texaském Dallasu půl hodiny po poledni ukončil atentát. Co o něm víme?
Střední škola
Dějepis

Článek: Před 60 lety zemřel JFK

Před 60 lety zemřel při atentátu pětatřicátý americký prezident John Fitzgerald Kennedy. Ačkoli byl v úřadu pouhých 1036 dní, řadí se mezi nejoblíbenější americké prezidenty.
Střední škola
Dějepis

Pracovní list: Stručná historie StB

V pracovním listu se žák za pomoci videí seznámí se vznikem, činností a zánikem represivní složky totalitního Československa – Státní bezpečnosti.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis

Pracovní list: Represe StB

V pracovním listě se žák za pomoci videí seznámí s činností StB proti konkrétním osobám, jak je mohla sledovat, zastrašovat, ničit jejich životy i kariéru.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis

Pracovní list: Akce StB

V pracovním listu se žák za pomoci videí seznámí s akcemi zaměřenými proti vnitřnímu i vnějšímu nepříteli Československa v období komunistické totality.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis

Pracovní list: Příběh české šlechty

Počátky české šlechty spadají už do 10. století. V průběhu staletí stáli její představitelé u většiny významných událostí českých dějin. Tento pracovní list se primárně zaměřuje na osudy šlechty po vzniku Československé republiky v roce 1918.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis

Článek: Zrušení šlechtických titulů patřilo mezi první právní normy Československa

Přestože je stále možné se setkat s tím, že je někdo označován za šlechtice a oslovován jako kníže nebo hrabě, používání šlechtických titulů bylo oficiálně zrušeno už dávno. Přečtěte si s žáky a studenty o zrušení šlechtických titulů v Československu.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Časová náročnost:
10 minut

Pracovní list: Karibská krize

Cílem pracovního listu je seznámit žáky se vznikem karibské krize a dopady případného konfliktu na samotné Československo. Základní pomůckou jsou videa vztahující se ke karibské krizi a internet.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis

Metodický list: Rok revoluce, lekce 1

Pracovní list k první lekci námětu Rok revoluce.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Člověk a společnost

Pracovní list: Rok revoluce, lekce 1

Pracovní list k první lekci námětu Rok revoluce.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Člověk a společnost

Metodický list: Rok revoluce, lekce 2

Metodický list ke druhé lekci námětu Rok revoluce.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Člověk a společnost

Pracovní list: Rok revoluce, lekce 2

Pracovní list ke druhé lekci námětu Rok revoluce.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Člověk a společnost

Metodický list: Rok revoluce, lekce 3

Metodický list ke třetí lekci námětu Rok revoluce.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Člověk a společnost

Pracovní list: Rok revoluce, lekce 3

Pracovní list ke třetí lekci námětu Rok revoluce.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Člověk a společnost

Metodický list: Rok revoluce, lekce 4

Metodický list ke čtvrté lekci námětu Rok revoluce.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Člověk a společnost

Pracovní list: Rok revoluce, lekce 4

Pracovní list ke čtvrté lekci námětu Rok revoluce.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Člověk a společnost

Pracovní list: Křišťálová noc

Křišťálová noc v listopadu 1938 byla prvním viditelným útokem na židovské obyvatelstvo a majetek v nacistickém Německu. Poetický název nemá s hrůzami, které se té noci staly, nic společného. Cílem pracovního listu je zasadit tuto událost do historických souvislostí.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis

Pracovní list: Říjnová shoda přísudku s podmětem

Pracovní list je určen pro žáky, kteří si z jakýchkoli důvodů potřebují procvičit shodu přísudku s podmětem.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
ČJ a literatura

Pracovní list: Říjnové psaní velkých písmen

Pracovní list je určen pro žáky, kteří si z jakýchkoli důvodů potřebují procvičit psaní velkých písmen.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
ČJ a literatura

Pracovní list: Říjnové psaní i/y

Pracovní list je určen pro žáky, kteří si z jakýchkoli důvodů potřebují procvičit psaní měkkého i a ypsilonu.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
ČJ a literatura

Pracovní list: Říjnové psaní čárek

Pracovní list je určen pro žáky, kteří si z jakýchkoli důvodů potřebují procvičit psaní čárek ve větě i souvětí.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
ČJ a literatura

Pracovní list: Říjnové hledání chyb

Pracovní list je určen pro žáky, kteří potřebují procvičit úlohu, jejímž principem je hledání chyb v textu.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
ČJ a literatura

Pracovní list: Říjnová doplňovačka

Ovládáte shodu přísudku s podmětem? Nebo psaní velkých písmen, vyjmenovaná slova, psaní předložek a předpon s-/z- a dalších jazykových jevů? Pracovní list je určen pro žáky, kteří si z jakýchkoli důvodů potřebují procvičit pravopis.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
ČJ a literatura

Pracovní list: Mnichovská dohoda (ZŠ)

Hlavní cíle PL jsou následující: žák odpoví na otázky na základě informací z videa a historického pramene (rozvoj čtenářské a historické gramotnosti), aktivně se zapojuje do diskuse a hodnotí důvody Francie a Velké Británie k přijetí dohody.
2. stupeň ZŠ
Dějepis

Pracovní list: Mnichovská dohoda (SŠ)

Pracovní list je k tématu mnichovské dohody. Jeho hlavní náplní je práce se dvěma videi – jedno shrnuje základní faktografii, druhé pak analyzuje důvody, které vedly Francii a Velkou Británii k podpisu mnichovské dohody.
Střední škola
Dějepis

Pracovní list: Zářijové psaní velkých písmen

Pracovní list je určen pro žáky, kteří si z jakýchkoli důvodů potřebují procvičit psaní velkých písmen.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
ČJ a literatura

Badatelský dějepis: ML - Jací byli lidé?

Metodický list k lekci badatelského dějepisu od Romana Göttlichera. Lekce se věnuje dobové perspektivě, anachronismu a nabourání stereotypů.
Střední škola
Dějepis

Tipy na vzdělávací exkurze: Humanitní předměty

Kam s žáky vyrazit na exkurzi? Odborní spolupracovníci ČT edu vám přináší tipy na osvědčená místa pro humanitní předměty.
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Člověk a společnost
O vzdělávání

Badatelský dějepis: PL - Jací byli lidé?

Pracovní list k lekci badatelského dějepisu od Romana Göttlichera. Lekce se věnuje dobové perspektivě, anachronismu a nabourání stereotypů.
Střední škola
Dějepis

Pracovní list: Zářijová shoda přísudku s podmětem

Pracovní list je určen pro žáky, kteří si z jakýchkoli důvodů potřebují procvičit shodu přísudku s podmětem.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
ČJ a literatura

Pracovní list: Zářijová doplňovačka

Ovládáte shodu přísudku s podmětem? Nebo psaní velkých písmen, vyjmenovaná slova, psaní předložek a předpon s-/z- a dalších jazykových jevů? Pracovní list je určen pro žáky, kteří si z jakýchkoli důvodů potřebují procvičit pravopis.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
ČJ a literatura

Pracovní list: Zářijové psaní i/y

Pracovní list je určen pro žáky, kteří si z jakýchkoli důvodů potřebují procvičit psaní měkkého i a ypsilonu.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
ČJ a literatura

Pracovní list: Zářijové hledání chyb

Pracovní list je určen pro žáky, kteří potřebují procvičit úlohu, jejímž principem je hledání chyb v textu.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
ČJ a literatura

Medailonky: Českoslovenští a čeští prezidenti

Medailonky československých a českých prezidentů s dobovým vyobrazením.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis

Pracovní list: Dvanáct statečných

Události pražského jara a srpnová okupace armádami Varšavské smlouvy poznamenaly více než dvacet let československých dějin. Mnozí významní politici komunistické strany popřeli sami sebe a své činy v roce 1968. PV tomto pracovním listu se žáci seznámí s osobnostmi roku 1968, které nesklonily hlavu.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis

Pracovní list: Časová osa

Rok 1968 byl dalším „osmičkovým“ rokem v našich dějinách. Připojené video je pouze inspirativní a reflektuje naděje, které lidé vkládali do změn ve společnosti. V tomto pracovním listu žáci seřadí události roku 1968 na časovou osu.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis

Pracovní list: Klíčové pojmy roku 1968

V tomto pracovním listu se žáci seznámí s pojmy roku 1968.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis

Pracovní list: Okupace Československa 1968

Dvacátého prvního srpna roku 1968 vstoupila do Československa cizí vojska a obsadila ho. V tomto pracovním listu se žáci seznámí s okolnostmi a popisem okupace roku 1968.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis

Pracovní list: Osobnosti roku 1968

Do roku 1968 vstoupila Československá republika v čele s prezidentem a prvním tajemníkem komunistické strany Antonínem Novotným. O pár týdnů později bylo všechno jinak a Československo zažilo jeden událostmi nabitý rok. V tomto pracovním listu se žáci seznámí s osobnostmi roku 1968.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis

Pracovní list: Nastartovaný mírový proces

Cílem pracovního listu je seznámit žáky s další fází celého konfliktu – se započatým mírovým procesem na Blízkém východě na počátku 90. let, ale také s geografií oblasti (s pojmy jako je například pásmo Gazy).
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Zeměpis
Časová náročnost:
20 minut

Pracovní list: Rozhlas

V roce 1923 začal jako druhý na světě šířit své vysílání Československý rozhlas. V tomto pracovním listu se žáci seznámí s klíčovými mezníky a událostmi, které jsou spjaty s rozhlasovým vysíláním.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Časová náročnost:
35 minut

Pracovní list: Měnová reforma v roce 1953

V tomto pracovním listu se žáci seznámí s klíčovými mezníky poválečných hospodářských dějin.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis

Pracovní list: Protesty proti měnové reformě v roce 1953

V tomto pracovním listu se žáci seznámí s provedením měnové reformy v roce 1953 a reakcí obyvatelstva na ni.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis

Metodický list: Rok revoluce, lekce 5

Metodický list k páté lekci námětu Rok revoluce.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Člověk a společnost

Pracovní list: Rok revoluce, lekce 5

Pracovní list k páté lekci námětu Rok revoluce.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Člověk a společnost

Metodický list: Rok revoluce, lekce 6

Metodický list k šesté lekci námětu Rok revoluce.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Člověk a společnost

Pracovní list: Rok revoluce, lekce 6

Pracovní list k šesté lekci námětu Rok revoluce.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Člověk a společnost

Metodický list: Rok revoluce, lekce 7

Metodický list k sedmé lekci námětu Rok revoluce.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Člověk a společnost

Pracovní list: Rok revoluce, lekce 7

Pracovní list k sedmé lekci námětu Rok revoluce.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Člověk a společnost

Metodický list: Rok revoluce, lekce 8

Metodický list k osmé lekci námětu Rok revoluce.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Člověk a společnost

Pracovní list: Rok revoluce, lekce 8

Pracovní list k osmé lekci námětu Rok revoluce.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Člověk a společnost

Pracovní list: Kde je příčina konfliktu

Cílem pracovního listu je seznámit žáky s příčinou vyhrocených izraelsko-palestinských vztahů, jejich vývojem a především pak s postojem okolních arabských států na vznik státu Izrael.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Zeměpis
Časová náročnost:
20 minut

Pracovní list II: Proč mu daroval svoje auto?

Druhý pracovní list k lekci „Proč mu daroval svoje auto?“
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis

Pracovní list I: Proč mu daroval svoje auto?

První pracovní list k lekci „Proč mu daroval svoje auto?“
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis

Metodika: Proč mu daroval svoje auto?

Metodika k páté lekci „Proč mu daroval svoje auto?“
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis

Metodický list: Dálkový výslech, 70. léta

Metodický list je součástí námětu Čteme Havla. Materiál je určen pedagogům a zabývá se obdobím sedmdesátých let. Pracovní list vznikl v produkci Knihovny Václava Havla.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
ČJ a literatura

Pracovní list: Dálkový výslech, 70. léta

Pracovní list je součástí námětu Čteme Havla. Materiál je určen žákům a studentům a zabývá se obdobím sedmdesátých let. Pracovní list vznikl v produkci Knihovny Václava Havla.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
ČJ a literatura

Metodický list: Dálkový výslech, únor 1948

Metodický list je součástí námětu Čteme Havla. Materiál je určen pedagogům a zabývá se únorem 1948 a padesátými léty. Pracovní list vznikl v produkci Knihovny Václava Havla.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
ČJ a literatura

Pracovní list: Dálkový výslech, únor 1948

Pracovní list je součástí námětu Čteme Havla. Materiál je určen žákům a studentům a zabývá se únorem 1948 a padesátými léty. Pracovní list vznikl v produkci Knihovny Václava Havla.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
ČJ a literatura

Pracovní list II: Jaký byl postoj „obyčejných lidí” k disentu

Druhý pracovní list k lekci „Za nové tvůrčí činy“.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis

Pracovní list I: Za nové tvůrčí činy

První pracovní list k lekci „Za nové tvůrčí činy“.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis

Metodika: Za nové tvůrčí činy

Metodika ke čtvrtému námětu „Za nové tvůrčí činy“.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis

Pracovní list: Národní divadlo pro 1. stupeň ZŠ

Cílem pracovního listu je porovnat informace o Národním divadle z různých zdrojů. Je určen pro žáky 4. až 5. ročníků. Porovnávání informací z různých zdrojů je součástí rozvoje digitální kompetence.
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Přírodověda Vlastivěda
Dějepis
ČJ a literatura

Článek: Vysílání ČST v 70. a 80. letech

Jak se postupně rozšiřovala místa, odkud Československá televize vysílala? Kdy se začalo vysílat barevně? A co to byla huliza?
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Člověk a společnost

Článek: Československá televize a StB

Jak využívala vládnoucí strana televizi k šíření propagandy? A co se dělo během listopadových dní roku 1989?
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Člověk a společnost

Metodika: Normalizovaná televize

Metodika k druhé lekci „Normalizovaná televize“ k vytištění.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Člověk a společnost

Pracovní list: Normalizovaná televize

Pracovní list k lekci „Normalizovaná televize“
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Člověk a společnost

Pracovní list: Jak se projevoval antisemitismus ve společnosti?

Pracovní list k lekci „Jak se projevoval antisemitismus ve společnosti?"
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis

Pracovní list pro SŠ: Kroměřížský sněm

V roce 1848 zasáhla Evropu vlna revolučních událostí. Ke stabilizaci neklidné situace v habsburské říši mělo přispět zasedání kroměřížského sněmu. Které hlavní otázky se zde projednávaly? Které změny související se sněmem přetrvaly až do dnešních dní?
Střední škola
Dějepis

Pracovní list pro ZŠ: Kroměřížský sněm

V roce 1848 zasáhla Evropu vlna revolučních událostí. Ke stabilizaci neklidné situace v habsburské říši mělo přispět zasedání kroměřížského sněmu. Které hlavní otázky se zde projednávaly? Které změny související se sněmem přetrvaly až do dnešních dní?
2. stupeň ZŠ
Dějepis

Pracovní list pro SŠ: Generál Alfred Windischgrätz

Generál Alfred Windischgrätz představuje jednu z hlavních postav revolučních událostí roku 1848. Pracovní list klade otázky, které zasazují osobnost generála Windischgrätze do kontextu revolučního dění v Praze.
Střední škola
Dějepis

Pracovní list pro ZŠ: Generál Alfred Windischgrätz

Generál Alfred Windischgrätz představuje jednu z hlavních postav revolučních událostí roku 1848. Pracovní list klade otázky, které zasazují osobnost generála Windischgrätze do kontextu revolučního dění v Praze.
2. stupeň ZŠ
Dějepis

Pracovní list pro SŠ: Revoluce 1848 v českých zemích (zkrácená verze)

Zkrácená verze pracovního listu. V roce 1848 zachvátila evropský kontinent vlna revolucí, která zapříčinila řadu společenských i politických změn. Napříč Evropou měla revoluce různý průběh i charakter. Jak probíhala u nás?
Střední škola
Dějepis

Pracovní list pro ZŠ: Revoluce 1848 v českých zemích (zkrácená verze)

Zkrácená verze pracovního listu. V roce 1848 zachvátila evropský kontinent vlna revolucí, která zapříčinila řadu společenských i politických změn. Napříč Evropou měla revoluce různý průběh i charakter. Jak probíhala u nás?
2. stupeň ZŠ
Dějepis

Pracovní list pro SŠ: Revoluce 1848 v českých zemích

Rozšířená verze pracovního listu. V roce 1848 zachvátila evropský kontinent vlna revolucí, která zapříčinila řadu společenských i politických změn. Napříč Evropou měla revoluce různý průběh i charakter. Jak probíhala u nás?
Střední škola
Dějepis

Pracovní list pro ZŠ: Revoluce 1848 v českých zemích

Rozšířená verze pracovního listu. V roce 1848 zachvátila evropský kontinent vlna revolucí, která zapříčinila řadu společenských i politických změn. Napříč Evropou měla revoluce různý průběh i charakter. Jak probíhala u nás?
2. stupeň ZŠ
Dějepis

Metodika: Jak pracovala StB?

Metodika k první lekci: "Jak pracovala StB?" k vytištění.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis

Zdroj 3: Dopis diváka řediteli Československé televize (1976)

zdroj: „Dopisy diváků 1976-1977”, ČT APF f. VE, k.120, sv. j. 811, sign. Zelenka, ČT APF, f. VE 2, k. 120, ev. j. 811.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Člověk a společnost

Zdroj 5: Z vystoupení ředitele ČST Zelenky na ÚV KSČ (1970)

zdroj: Zpráva ústředního ředitele Jana Zelenky o činnosti Československé televize za poslední období pro schůzi vlády, 15. 9. 1969, APF ČT, f. VE2, a. j. 883.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Člověk a společnost

Zdroj 4: Pohled „normalizačního” ředitele ČST z podzimu 1969

zdroj: Diskusní příspěvek Jana Zelenky na ideologické komisi ÚV KSČ, NA ČR, 17. 6. 1970, f. ÚV KSČ. Ideologická komise, sv. 1, a. j. 2.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Člověk a společnost

Pracovní list: Jak pracovala StB?

StB pracovala jako byrokratická instituce, její práci upravovala řada směrnic, které postupně upřesňovaly a zefektivňovaly její metody a postupy.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis

Pracovní list: Televize napříč dekádami, 70. a 80. léta

Víte, co byla Charta 77? A kde jsou Kavčí hory, sídlo České televize?
Střední škola
Dějepis
Člověk a společnost
Štítek Digitální kompetence

Pracovní list: Televize napříč dekádami, 60. léta

Ačkoliv ČST vysílala už 15 let, ústředním médiem během srpnové okupace roku 1968 bylo rádio. Jak vypadalo televizní vysílání? A odkud se vysílalo?
Střední škola
Dějepis
Člověk a společnost
Štítek Digitální kompetence

Pracovní list: Televize napříč dekádami, 50. léta

Československá televize zahájila své vysílání 1. května roku 1953. Víte, odkud vysílala? A víte, co byla CIC?
Střední škola
Dějepis
Člověk a společnost
Štítek Digitální kompetence

Medailonky: Představitelé normalizace

Nejdůležitější představitelé normalizace v Československu.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis

Pracovní list: Státní bezpečnost za normalizace

Státní bezpečnost vznikla v roce 1945 jako součást policie – Sboru národní bezpečnost. Její existence byla utajována, nikde se konkrétně neuvádělo, co je jejím posláním a z jakých složek se skládá. Řídil ji ministr vnitra a plnila úkoly nejvyšších orgánů KSČ.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Všední život normalizace

Zatímco 50. léta 20. století přinesla politické procesy a tvrdé pronásledování nepřátel režimu, 60. léta pokus o reformu, doba normalizace byla dobou především morálního úpadku.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Normalizace v přehledu

Období mezi lety 1968 a 1989 dostalo označení normalizace. Tento pojem se pravděpodobně poprvé objevil už v Moskevském protokolu ze srpna 1968, se píše, že českoslovenští představitelé vyjádřili své odhodlání dosáhnout normalizace poměrů v naší zemi.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Nesouhlas s normalizací

Pojem normalizace se pravděpodobně poprvé objevil už v Moskevském protokolu ze srpna 1968, se píše, že českoslovenští představitelé vyjádřili své odhodlání dosáhnout normalizace poměrů v naší zemi. Ne všichni českoslovenští občané přijali změny bez výhrad.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Cenzura za normalizace

Cenzura jako nástroj k zamlčování faktů a šíření dezinformací se nezrodila v totalitních režimech, ale tyto režimy ji dovedly k dokonalosti. V období normalizace byl obsah médií ovlivňován jak prokomunisticky orientovanými autory, tak i autocenzurou všech ostatních.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Alois Rašín

Jedním z politiků, kteří stáli u moderní české státnosti, byl ekonom Alois Rašín. Pracovní list přiblíží jeho osobnost v historických souvislostech.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Rozdělená Ukrajina – od první světové války do rozpadu SSSR

Cílem pracovního listu je pochopení základních historických souvislostí týkajících se dějin Ukrajiny od konce první světové války do rozpadu Sovětského svazu v roce 1991. Pracovní list je určen zejména studentům středních škol.
Střední škola
Dějepis
Zeměpis
Časová náročnost:
30 minut

Pracovní list: Rozdělená Ukrajina – samostatná Ukrajina po roce 1991

Cílem pracovního listu je seznámení se zásadními politickými událostmi na Ukrajině posledních dvaceti let, které předznamenaly současný rusko-ukrajinský konflikt. Kromě přiloženého článku s mapami je hlavním zdrojem informací internet. Pracovní list se primárně určen studentům středních škol.
Střední škola
Dějepis
Zeměpis
Časová náročnost:
30 minut

Pracovní list: Rozdělená Ukrajina – historické souvislosti před rokem 1918

Cílem pracovního listu je seznámení se základními historickými událostmi týkajícími se dějin Ukrajiny před rokem 1918. Klíčové je především pochopení toho, že Ukrajina byla před začátkem invaze v mnoha ohledech skutečně rozdělenou zemí. Pracovní list je určen zejména studentům středních škol.
Střední škola
Dějepis
Zeměpis
Časová náročnost:
25 minut

Pracovní list: Ukrajina, země mnoha tváří

Cílem pracovního listu je zmapování základních demografických a hospodářských charakteristik Ukrajiny. Je určen především studentům středních škol.
Střední škola
Dějepis
Zeměpis
Časová náročnost:
25 minut

Vztah prezidentů a médií: Normalizace 1968–1989

Jaký vztah měli čeští a českoslovenští prezidenti k médiím? Podívejte se do medailonků vytvořených autory podcastu Přepište dějiny.
Střední škola
Dějepis

Vztah prezidentů a médií: První republika

Jaký vztah měli čeští a českoslovenští prezidenti k médiím? Podívejte se do medailonků vytvořených autory podcastu Přepište dějiny.
Střední škola
Dějepis
Člověk a společnost

Vztah prezidentů a médií: Muž revoluce

Jaký vztah měli čeští a českoslovenští prezidenti k médiím? Podívejte se do medailonků vytvořených autory podcastu Přepište dějiny.
Střední škola
Dějepis
Člověk a společnost

Vztah prezidentů a medií, aneb "Děkujeme, odejděte"

Jaký vztah měli čeští a českoslovenští prezidenti k médiím? Podívejte se do medailonků vytvořených autory podcastu Přepište dějiny.
Střední škola
Dějepis
Člověk a společnost

Vztah prezidentů a médií: Mezi druhou republikou 1938 a únorem 1948

Jaký vztah měli čeští a českoslovenští prezidenti k médiím? Podívejte se do medailonků vytvořených autory podcastu Přepište dějiny.
Střední škola
Dějepis
Člověk a společnost

Vztah prezidentů a médií: Stalinismus 1948–1957

Jaký vztah měli čeští a českoslovenští prezidenti k médiím? Podívejte se do medailonků vytvořených autory podcastu Přepište dějiny.
Střední škola
Dějepis
Člověk a společnost

Vztah prezidentů a médií: Postupné tání 1957–1968

Jaký vztah měli čeští a českoslovenští prezidenti k médiím? Podívejte se do medailonků vytvořených autory podcastu Přepište dějiny.
Střední škola
Dějepis
Člověk a společnost

Pracovní list: Prezidenti, média a „Děkujeme, odejděte“

Českoslovenští a čeští prezidenti byli vnímáni vždy jako významní reprezentanti státu či systému. Podívejme se, jaký tento obraz byl, jak se proměňoval a jak se v činech a projevech prezidentů odrážela doba a systém.
Střední škola
Dějepis
Člověk a společnost
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Prezidenti, média a muž revoluce

Českoslovenští a čeští prezidenti byli vnímáni vždy jako významní reprezentanti státu či systému. Podívejme se, jaký tento obraz byl, jak se proměňoval a jak se v činech a projevech prezidentů odrážela doba a systém.
Střední škola
Dějepis
Člověk a společnost
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Prezidenti a média během První republiky

Českoslovenští a čeští prezidenti byli vnímáni vždy jako významní reprezentanti státu či systému. Podívejme se, jaký tento obraz byl, jak se proměňoval a jak se v činech a projevech prezidentů odrážela doba a systém.
Střední škola
Dějepis
Člověk a společnost
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Prezidenti a média mezi lety 1938 a 1948

Českoslovenští a čeští prezidenti byli vnímáni vždy jako významní reprezentanti státu či systému. Podívejme se, jaký tento obraz byl, jak se proměňoval a jak se v činech a projevech prezidentů odrážela doba a systém.
Střední škola
Dějepis
Člověk a společnost
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Prezidenti, média a normalizace

Českoslovenští a čeští prezidenti byli vnímáni vždy jako významní reprezentanti státu či systému. Podívejme se, jaký tento obraz byl, jak se proměňoval a jak se v činech a projevech prezidentů odrážela doba a systém.
Střední škola
Dějepis
Člověk a společnost

Pracovní list: Prezidenti, média a postupné tání

Českoslovenští a čeští prezidenti byli vnímáni vždy jako významní reprezentanti státu či systému. Podívejme se, jaký tento obraz byl, jak se proměňoval a jak se v činech a projevech prezidentů odrážela doba a systém.
Střední škola
Dějepis
Člověk a společnost

Pracovní list: Prezidenti, média a stalinismus

Českoslovenští a čeští prezidenti byli vnímáni vždy jako významní reprezentanti státu či systému. Podívejme se, jaký tento obraz byl, jak se proměňoval a jak se v činech a projevech prezidentů odrážela doba a systém.
Střední škola
Dějepis
Člověk a společnost

Pracovní list: Dopady ekonomické transformace ČSFR

Ekonomická transformace na počátku 90. let s sebou nesla i národnostní otázky a byla jistě i nezanedbatelnou součástí cesty k následnému rozdělení Československé republiky. V tomto pracovním listu se blíže seznámíte s okolnostmi ekonomické roviny rozdělení společného státu.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Ekonomická transformace

Po pádu komunistického režimu společnost v Československu procházela obdobím nutných odpovědí na řadu otázek. Velmi intenzivní byly otázky týkající se ekonomického uspořádání a dalšího vývoje země. Tento pracovní list toto téma přibližuje.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Volby roku 1992

Po dvou letech se v Československu konaly další svobodné volby. Paradoxně jejich vítězové v Čechách a na Slovensku společně zrealizovaly rozdělení státu. Tento pracovní list je zaměřen na úvahu nad jejími výsledky.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Národní divadlo / Робочий лист: Національний театр

Národní divadlo je možná nejvýraznějším symbolem národní kultury 19. století. / Національний театр – це, мабуть, найзначніший символ національної культури ХІХ століття.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Rozpad státu z dnešního pohledu

Československo zmizelo z mapy světa k 1. 1. 1993. Příčiny zániku společného státu se samozřejmě hodnotí jinak z perspektivy politika v roce 1992 a jinak s odstupem několika desítek let.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Dělení majetku a vytyčování hranic

Političtí reprezentanti Československa se v létě 1992 dohodli na rozpadu státu, ke kterému mělo dojít již za šest měsíců. Během této doby si nástupnické státy musely hlavně rozdělit majetek a vytyčit nové hranice.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Poslední československý prezident Václav Havel

Československo mělo za dobu své existence devět prezidentů. Posledním z nich byl Václav Havel. Ani jeho autorita nezabránila rozpadu.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Politické osobnosti devadesátých let

Třicet let od rozpadu společného státu Čechů a Slováků je dlouhá doba. Mnozí politici, kteří tehdy byli významnými představiteli politické scény, už z paměti mizí. Pracovní list Vám některé z nich představí.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Od listopadu do rozdělení

Československo vzniklo v roce 1918 a do historie se zapsalo svými sedmdesáti čtyřmi roky existence. Po listopadových událostech vzájemné vztahy čelily mnoha zkouškám. V pracovním listu si objasníme důvody, které vedly ke vzniku dvou samostatných národních států.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Česko-slovenské vztahy

Československo vzniklo v roce 1918 a do historie se zapsalo svými sedmdesáti čtyřmi roky existence. Několikrát byly vzájemné vztahy podrobeny zkouškám, zvažovala se i realizovala jiná státoprávní uspořádání.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Rozpad Jugoslávie

V druhé polovině minulého století se jezdilo do Jugoslávie, dnes do Chorvatska, Slovinska, Černé Hory, Bosny a Hercegoviny, Srbska a Severní Makedonie. Tento pracovní list se věnuje okolnostem rozpadu společného státu jižních Slovanů.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Dějiny Jugoslávie

Nejčastější letní turistickou destinací Čechů pořád zůstává Jaderské moře. Dnes většina Čechů míří do Chorvatska, v druhé polovině minulého století se jezdilo do Jugoslávie. Tento pracovní list se věnuje stručně dějinám jednoho z dnes už neexistujících států Evropy.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Život na Velké Moravě

Prvním stabilním státním útvarem na našem území byla Velkomoravská říše. Díky rozhodnutí tamějších vládců stála u počátku naší vzdělanosti a kultury., která se rozkládala na území daleko větším, než je dnešní rozloha našeho státu. I proto její kultura významně ovlivnila nejen středoevropský prostor.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Sámova říše

Prvním slovanským státem ve střední Evropě byla Sámova říše. Příliš zpráv o ní nemáme, jedinými jsou informace z Fredegarovy kroniky.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Dějiny Velké Moravy

Prvním stabilním státním útvarem na našem území byla Velkomoravská říše. Díky rozhodnutí tamějších vládců stála u počátku naší vzdělanosti a kultury.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Štítek Digitální kompetence
Časová náročnost:
15 minut

Článek: Masopustovu jízdu za zlatem zastavili až Brazilci

Přečtěte si článek o druhém a zatím posledním finále mistrovství světa, do kterého se Čechoslováci probojovali.
2. stupeň ZŠ
Dějepis
Člověk a společnost
Výchova ke zdraví

Česko-ukrajinský slovníček k námětu: 17. listopad

Zde najdete užitečný Česko-ukrajinský slovníček na téma 17. listopad
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Přírodověda Vlastivěda
Dějepis
Prvouka

Pracovní list: 17. listopad v roce 1939

Po vzniku protektorátu se začal formovat nejen odboj, ale začaly se objevovat i akce, které měly demonstrovat národní hodnoty. Vrcholem byly podzimní akce, už v rámci vypuknuvší druhé světové války.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Časová náročnost:
15 minut

Medailonek: Antonín Švehla

Od roku 1917 byl v popředí Maffie a od července 1918 byl jedním z představitelů Národního výboru československého. Podílel se na vyhlášení samostatného Československa, a stal se tak jedním z „mužů 28. října“.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis

Medailonek: Jiří Stříbrný

Československý politik, novinář, účastník prvního odboje, jeden z „mužů 28. října“ a několikanásobný ministr. Zpočátku patřil mezi politiky národních socialistů, po rozkolu byl předákem radikálně nacionalistických formací, známých pod názvem Národní liga.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis

Medailonek: František Soukup

Český sociálně demokratický politik, novinář a publicista, povoláním právník. Byl jedním z pěti „mužů 28. října“. Působil jako poslanec Říšské rady, Revolučního národního shromáždění a senátor Národního shromáždění ČSR, na počátku československého státu zastával post ministra spravedlnosti.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis

Medailonek: Karel Kramář

V červenci 1918 se dostal do čela Národního výboru. 28. října 1918, v době vyhlášení samostatného Československa byl Kramář v Ženevě na setkání představitelů domácího a zahraničního odboje. Kramář byl 14. listopadu 1918 zvolen prvním ministerským předsedou ČSR.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis

Medailonek: Alois Rašín

28. října 1918 spolu s Antonínem Švehlou, Jiřím Stříbrným, Františkem Soukupem a Vavro Šrobárem vyhlásil samostatný stát Československo a je autorem textu prvního zákona o zřízení samostatného státu. V první vládě přijal funkci ministra financí.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis

Pracovní list: Současná propaganda

Termínem propaganda se dříve označovalo šíření či podporování nějaké myšlenky. Až dvacáté století, a zejména nacistický a komunistický režim, dalo termínu nový negativní obsah. Moderní způsoby propagandy pracují spíše se zpochybňováním pravd v niž se ztrácí hranice mezi pravdou a lží.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Komunistická propaganda

Termínem propaganda se dříve označovalo šíření či podporování nějaké myšlenky. Až dvacáté století, a zejména nacistický a komunistický režim, dalo termínu nový negativní obsah. Jaké způsoby používala komunistická propaganda?
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Nacistická propaganda

Termínem propaganda se dříve označovalo šíření či podporování nějaké myšlenky. Až dvacáté století, a zejména nacistický a komunistický režim, dalo termínu nový negativní obsah. Jaké způsoby používala nacistická propaganda?
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Počátky demokracie / Робочий лист: Початки демократії

Pracovní list lze použít k úvaze a připomenutí počátku přemýšlení o spravedlnosti, svobodě, možnosti naplňování lidských práv. / Робочий лист можна використовувати для міркування та нагадування про початок роздумів про справедливість, свободу, можливість реалізації прав людини.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Olympijské hry / Робочий лист: Початок Олімпійських ігор

Pracovní list připomíná počátky sportovních zápolení, které měly náboženský podtext. / Робочий лист нагадує про зародження спортивної боротьби, яка мала релігійний відтінок.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Egyptští faraoni / Робочий лист: Єгипетські фараони

Symbolem starověkého Egypta jsou jeho vládcové – faraoni. O některých z nich víme víc, někteří upadli v zapomenutí. / Символом Стародавнього Єгипту є його правителі – фараони. Про деяких з них ми знаємо більше, деякі канули в лету.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Starověké knihovny / Робочий лист: Стародавні бібліотеки

Pracovní list je zaměřen na významné knihovny starověku i na dějiny jednoho ze starověkých království – Pergamu. / Робочий лист присвячений важливим бібліотекам давнини та історії одного з найдавніших царств - Пергам.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Památky českého pravěku / Робочий лист: Найбільші пам'ятки чеської доісторичної доби

Česká archeologie má mezinárodní renomé. Nejde jen o významné nálezy v Egyptě, jak se dozvíte v úvodu videa. / Чеська археологія має міжнародне визнання. Це не тільки важливі знахідки в Єгипті, про що ви дізнаєтеся на початку відео.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Letecká archeologie / Робочий лист: Повітряна археологія

Z nejstarších období lidských dějin nemáme písemné prameny, ale jsme odkázáni na hmotné prameny, které nám umožňují poznat historickou skutečnost. / У нас немає письмових джерел найдавніших періодів людської історії, але ми залежимо від матеріальних джерел.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Baroko / Робочий лист: Архітектурні стилі – бароко

V průběhu staletí bylo na území naší republiky vystavěno mnoho staveb v různých architektonických stylech. / Протягом століть на території нашої республіки було збудовано безліч будівель у різних архітектурних стилях.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Odkaz svatého Václav / Робочий лист: Спадщина святого Вацлава

Jak se z historické postavy stal patron české země a symbol české státnosti? / Як історична особа стала покровителем чеської землі та символом чеської державності?
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Odkaz svatého Václav / Робочий лист: Спадщина святого Вацлава

Jak se z historické postavy stal patron české země a symbol české státnosti? / Як історична особа стала покровителем чеської землі та символом чеської державності?
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Přírodověda Vlastivěda
Dějepis
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Římané versus Germáni

Pracovní list se zaměřuje na střet Římanů a Germánů na počátku letopočtu, jež významně ovlivnil situaci římského impéria, další dějiny západní Evropy a nesmazatelně se zapsal do historie pozdějšího německého národa.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Řecké válečnictví

Období starověkého Řecka bylo dobou, kdy hrdinné příběhy velitelů a válečníků psaly dějiny a ovlivnily budoucnost následných staletí a vývoje celého evropského kontinentu.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Pyramidy

Egyptské pyramidy – fascinující monumentální stavby starověkého Egypta. Proč je vládci stavěli? Jak je dokázali postavit? Jak staré vlastně jsou?
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Počátky demokracie

Pracovní list lze použít k úvaze a připomenutí počátku přemýšlení o spravedlnosti, svobodě, možnosti naplňování lidských práv. Ideál starořecké demokracie, která nám dala pojmy obec, politika, ústava, nebyl dodnes bezezbytku naplněn.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Olympijské hry

Pracovní list připomíná počátky sportovních zápolení, které měly náboženský podtext. Žáci by si měli připomenout a uvědomit rozdíl mezi tehdejším a současným vnímáním sportovních soutěží a upevnit si některá jména řeckých bohů.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Faraoni

Symbolem starověkého Egypta jsou jeho vládcové – faraoni. O některých z nich víme víc, někteří upadli v zapomenutí.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Starověké knihovny

Pro období starověku platí, že informace o něm získáváme i z písemných materiálů. Je proto logické, že i knihovny mají svůj původ v tomto období. Pracovní list je zaměřen na významné knihovny starověku i na dějiny jednoho ze starověkých království – Pergamu.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Den po Mnichovu / Робочий лист: День після Мюнхена

Podzim roku 1938 patří k nejdramatičtějším obdobím československých dějin. / Осінь 1938 належить до найдраматичніших періодів чехословацької історії.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Časová náročnost:
15 minut

Život Alžběty II. v důležitých datech / Життя Єлизавети II. у важливих датах

Zde najdete hlavní data života a vlády Alžběty II. / Тут ви знайдете головні дати з життя і правління Єлизавети II.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis

Pracovní list: Spojené království a Alžběta II. / Робочий лист: Об’єднане королівство

Pracovní list je zaměřen na dějiny království i dosud vládnoucí panovnický rod. / Робочий лист зосереджений на історію королівства та рід до сих пір керуючих монархів.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Časová náročnost:
20 minut

Pracovní list: Spojené království a Alžběta II.

Spojené království Velké Británie a Severního Irska vzniklo v roce 1707. Pracovní list je zaměřen na dějiny království i dosud vládnoucí panovnický rod.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Zeměpis
Člověk a společnost
Časová náročnost:
25 minut

Pracovní list: Svatováclavský kult / Робочий лист: Культ святого Вацлава

Zde najdete článek o kultu Svatého Václava. / Тут ви знайдете статтю про культ святого Вацлава.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Svatováclavská tradice / Робочий лист: Святовацлавська традиція

Jak se jeho kult proměňoval v různých historických etapách, zjistíte v pracovním listu. / Як змінювався його культ на різних історичних етапах, ви дізнаєтесь із робочого листа.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Svatá Ludmila / Робочий лист: Свята Людмила

V pracovním listu si doplníte informace o této světici a s pomocí odkazů na videa zjistíte další údaje o počátcích českého státu. / У робочому листі ви поповніть свої знання про цю святу і за допомогою посилань на відео ви дізнаєтесь більше про виникнення чеської держави.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Jan Ámos Komenský / Робочий лист: Ян Амос Коменський

Jan Ámos Komenský je dodnes považován za jednoho z největších českých myslitelů a pedagogů. Ne nadarmo se mu říká „učitel národů“. / Ян Амос Коменський досі вважається одним із найвидатніших чеських мислителів і просвітників. Недарма його називають «вчителем народів».
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Dějepis
Přírodověda Vlastivěda
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Protektorátní všednost / Робочий лист: Буденність протекторату

Zřízení Protektorátu Čechy a Morava přineslo mnohé změny. Část z nich ještě podmínilo vypuknutí druhé světové války. Některé z nich přežily i konec války a protektorátu. / Завдання на тему «Викладання буднів у протектораті». Частина вибраного розділу Другої світової війни.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Zlatá bula sicilská

Zlatá bula sicilská je jedním z nejznámějších dějepisných pojmů ve školní praxi. Stejně tak rok jejího vydání, tedy rok 1212. Méně známý je její obsah a důsledky pro český stát a jeho panovníky.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis

ČT edu nejsou pouze videa

1 138

pořadů

Každý měsíc
přibývají na ČT edu
desítky nových
materiálů
pro
vaši výuku

Probíhá načítání