Největší portál vzdělávacích videí v ČR
menu

Queer

Alternativní průvodce současným queer světem

Zde najdete všechny materiály k tomuto pořadu

Videa

23 videí
Geografie sexualit v grafech a mapách
06:44

Geografie sexualit v grafech a mapách

Michal Pitoňák, zakladatel organizace „Queer geography“ a tuzemský průkopník tohoto oboru, nás seznamuje s výsledky dat v otázce, jak velký je v konkrétních zemích Evropy podíl obyvatel, kteří mají přátele či známé mezi LGBT lidmi. Rozmanitost světa a odlišnost postavení jednotlivých zemí k neheterosexuálním lidem ukazuje prostřednictvím interaktivních map.

Stop sexuálnímu obtěžování v barech
04:57

Stop sexuálnímu obtěžování v barech

50 % Češek se ve svém životě setkalo se sexuálním obtěžováním. Přesto je to často neřešený problém. Projekt „Respekt je sexy“ proto spojuje podniky, kterým záleží na tom, aby se v nich jejich návštěvnice a hosté cítili dobře a bezpečně.

Asexuál
05:16

Asexuál

Dnes se o sexu mluví tolik, až nás může překvapit, že jsou mezi námi i ti, kteří jednoduše nepociťují sexuální přitažlivost. Své o tom ví Jana i Ondřej. Ani jeden z nich se nedokáže zamilovat, nestojí o sex ani o romantický vztah. Začátky neměli lehké. Jana se bála vycházet z bytu a Ondřej trpěl depresemi. Sebepřijetí přišlo ve chvíli, kdy objevili svoji sexuální identitu. Uvědomili si, že jsou aromantičtí asexuálové. Dnes svým osobním příběhem dodávají sílu všem lidem, kteří se bojí přiznat asexualitu sobě i druhým.

Geografie sexualit
05:00

Geografie sexualit

Michal Pitoňák, zakladatel organizace „Queer geography“ a tuzemský průkopník tohoto oboru, nás jím provází a vysvětluje jeho význam v každodenním životě pro společnost. Objektem zájmu jsou gay čtvrti a gay podniky, které vytváří tzv. „safe spaces“ pro sexuální menšiny, jelikož veřejný prostor je naplněn normami a nahrává spíše heterosexuálním párům. Heteronormativita je společností vnímána jako „normální“ a jakékoliv vybočování od heterosexuálních projevů je bohužel stále chápáno jako něco odlišného.

Genderfluid a cesta k vlastní jedinečnosti
15:49

Genderfluid a cesta k vlastní jedinečnosti

Odmalička neměl rád své jméno, přišlo mu příliš holčičí. Postupem času, když přišel na to, že je trans, se svěřil své nejlepší kamarádce, která mu pomohla sdílet jeho pocity. Oz se necítí býti ženou, ale necítí se ani jako stoprocentní muž, není striktně genderově vyhraněn, mluvíme o tzv. „genderfluid“ označení. Tranzice není jednoduchý proces, Oz měl ale štěstí, že jeho vlastní rodina i škola jeho coming out pochopila. Nejdůležitější je v životě být sám sebou. Je možné, že genderové kategorie prostě pro identifikaci jednotlivce nedostačují? (Video v cizím jazyce a s českými titulky.)

Portrét Fredyho Hirsche
13:14

Portrét Fredyho Hirsche

Portrét Fredyho Hirsche, německého uprchlíka usazeného v Československu, nebojácného Žida, atleta, oblíbeného pedagoga a otevřeného gaye, který i v době protektorátu žil v Brně v jedné domácnosti se svým partnerem. V Praze na nacistech vymohl navrácení sportoviště Hagibor židovské mládeži. V Terezíně i Osvětimi s dětmi cvičil atletiku a hrál divadlo, recitoval jim básně, četl pohádky, především ale šířil naději a stal se pro ně vzorem lidskosti. Děti jej za to milovaly, v koncentračních táborech jim dával útěchu.

Člověk rovná se muž
07:38

Člověk rovná se muž

Je mužství v krizi? A co to vlastně je? Jaký má být muž v současné době, která jakoby rezignovala na „staré dobré tradiční hodnoty“? Proč se společnost brání rovnoprávnosti? Jak a kde hledat a vytvářet hodnoty nové? Je muž v naší společnosti stále brán jako opora, která není nikdy slabá a nikdy nebrečí? Proč si lidé stále nejsou rovni? Proč primárním, tedy tím zodpovědnějším rodičem, je stále matka a jakou roli v tomto sporu hrají média? Jaké je postavení mužů ve školství a k čemu je dobrý projekt Muži do školství?

Gay aktivista Jiří Hromada
09:18

Gay aktivista Jiří Hromada

Vzpomínky a zastavení českého herce, politika, milovníka života a celoživotního gay aktivisty Jiřího Hromady. Kdysi nepřehlédnutelná postava gay scény a nejvlivnější bojovník za práva sexuálních menšin odešel ze světla reflektorů a zpovzdálí sleduje, kam se ubírá emancipační hnutí, které kdysi pomáhal stvořit. Kam se od té doby posunulo?

Hranice finské queer identity
02:23

Hranice finské queer identity

Queer kulturou chápeme především svět sexuálních menšin, svět alternativ ke stereotypnímu, heteronormativnímu nebo chcete-li tradičnímu pojetí vztahů mezi lidmi. Pojďme tedy nahlédnout do prostoru queer identity ve Finsku. Jak chápe queer kulturu stand up komik Juuso Kekkonen? Je nucená sterilizace translidí při změně pohlaví porušováním mezinárodních lidských práv? (Video v cizím jazyce a s českými titulky.)

Tove Jansson jako finská queer ikona
09:03

Tove Jansson jako finská queer ikona

Finská kreslířka a spisovatelka Tove Jansson, která žila otevřeně ve vztahu se ženou, vytvořila slavnou muminí rodinu jako společenství bytostí, které je otevřené i těm divným, excentrickým a na první pohled nedůvěryhodným. A jak se dnes žije queer lidem ve Finsku, v zemi, která přemosťuje sever a východ a kterou lze i nelze schovat pod přikrývku „skandinávské svobodomyslnosti“? (Video v cizím jazyce a s českými titulky.)

Pojetí krásy a lidské identity v 21. století
04:25

Pojetí krásy a lidské identity v 21. století

V čem spočívá krása a jak se mění lidská identita v 21. století? Zatímco většina modelingového světa stále kopíruje zavedený stereotyp standardizované krásy „90–60–90“, existují i lidé, kteří jdou jiným směrem. Už i v Česku existuje a funguje trend, zaměřovat se na lidi, kteří ze standardů mainstreamové estetiky vybočují. Jde o lidi, kteří sami cítí, že jejich identita je oproti většinové společnosti jiná. A nejenže se za ni nestydí, ale mají odvahu ji okázale vystavovat.

Dadaistický portrét umělce Matyho Dia
13:22

Dadaistický portrét umělce Matyho Dia

Pracuje jako učitel v mateřské školce, píše básně, hraje divadlo, maluje a fotí. Vychovává sám čtyři děti, kterým je mámou i tátou zároveň. Rodina a umění k osobnosti Matyho Dia neodmyslitelně patří. Seznamte se s tímto charismatickým, všestranně nadaným mužem, který byl ještě nedávno ženou.

Třetí pohlaví v Indii
04:10

Třetí pohlaví v Indii

Transgender osoby nejsou v Indii dobře přijímány. Indové individuální odlišnosti příliš nerespektují, tolerují pouze určitou komunitu. Příkladem jsou tzv. hidžrové, příslušníci třetího pohlaví. Ti tvoří v Indii zvláštní společenství. Jsou to muži, kteří prožívají tranzici směrem k ženství. Oblékají se jako ženy, mluví jako ženy i se jako ženy chovají. Přestože nejsou Indové příliš tolerantní k třetímu pohlaví, mohou si jej oficiálně uvést do dokladů.

Romové v kroji
02:41

Romové v kroji

Umělec, dokumentarista a koordinátor iniciativy HateFree Culture Lukáš Houdek se ve svých projektech zabývá problémy menšin a tématy, jako je násilí, nenávist, identita a bezpráví ve společnosti. V jednom ze svých projektů poukazuje na problematiku Romů, které na svých fotografiích oblékl do krojů z míst, odkud pocházejí. Narazil přitom na předsudky a stereotypy.

Život v dětském domově
05:31

Život v dětském domově

Osobní zpovědi dětí a mládeže žijících v dětských domovech a ústavech, ale i vzpomínky dospělých lidí, kteří své traumatické události z dětství překonali a nyní žijí spořádaný, mnohdy i velmi úspěšný život. Co vše ale takový život v dětských domovech obnáší? Jaká jsou jeho úskalí?

Registrované partnerství není manželství
02:10

Registrované partnerství není manželství

Lidé si často myslí, že registrované partnerství je manželství pro gaye a lesby. Mezi oběma institucemi ale existuje řada nemalých rozdílů, a to jak na symbolické, tak praktické rovině. Ty nejzásadnější se týkají vztahu k dětem. Svůj pohled na tuto problematiku přibližuje Michaela s Andreou, které vychovávají holčičku a společně čekají na lepší časy.

Život queer uprchlíků ve Švédsku
04:40

Život queer uprchlíků ve Švédsku

Švédská společnost je otevřená a tolerantní vůči různým typům sexuálních projevů. Její otevřený přístup k sexualitě ale neznamená naprostou volnost pro uprchlíky. Mohu ve Švédsku zůstat, když jsem LGBTQ? To je otázka, kterou si pokládají mnozí uprchlíci, kteří ve Švédsku žádají o azyl. Na přistěhovalectví je nejtěžší začlenění do společnosti a získání zaměstnání, zvláště pokud jste členem sexuální menšiny. (Video v cizím jazyce a s českými titulky.)

Proměna z chlapce na dívku
11:15

Proměna z chlapce na dívku

Matka Simona z malé obce u Jihlavy sama vychovává dvě děti. Starší Dany začíná v 15 letech proměnu z chlapce na dívku. Má za sebou konečný verdikt sexuologů, že je dívka v chlapeckém těle, a nastupuje na hormonální léčbu. Simona vzpomíná nejen na coming out své dcery, ale také na vyrovnání se s reakcemi okolí, na období depresí, šikany a nepochopení ze strany školy.

Historie třetího pohlaví
03:45

Historie třetího pohlaví

Takzvané třetí pohlaví, vymykající se tradičnímu dělení na muže a ženy, tu bylo už odpradávna. Odborníci zabývající se problematikou genderu dokonce tvrdí, že předkřesťanské evropské společnosti neuznávaly pouze dva gendery spojené s biologickým pohlavím, protože tyto společnosti byly daleko rozmanitější, co se týče sociálních statutů a funkcí. Zajímavý pohled na problematiku genderu najdeme i dnes, např. v Jižním Súdánu a v Albánii, kde žena může složit slib cudnosti a následně vystupovat jako muž.

Ženy a menšiny v české kinematografii
04:54

Ženy a menšiny v české kinematografii

Kvóty Americké filmové akademie, které mají podpořit rozmanitost lidí před kamerou i za ní, v Česku zatím nemáme. Nicméně u nás stále přetrvávají pocity a předsudky, že žena nemůže určité profese vykonávat nebo že film, který režírovala žena, je určený primárně ženám. V českých filmech také nebývají příliš zastoupené etnické menšiny, například Romové jsou ve filmech zobrazovaní jen zřídka. Jaké názory na to mají lidé z branže?

Probíhá načítání