Umělá inteligence nejsou jen roboti

O umělé inteligenci se nejčastěji mluví v souvislosti s roboty a sci-fi romány. Jenže to zdaleka není všechno. Umí se učit, plánovat a dosahovat kýžených cílů. Věřili byste, že s ní nejspíš denně pracujete? Jak to? Podívejte se s námi.

Umělá inteligence nejsou jen roboti

Kam až může umělá inteligence dojít? Nejspíš docela daleko. Co lidem hrozí, když si na ni příliš zvyknou? A jak se tomu můžeme bránit? Dá se umělá inteligence využít třeba i v umění? Jak vypadá divadelní hra, kterou napsal robot? Pojďte se podívat. A to zdaleka není všechno. Osvětlíme si třeba i to, co to je a jak funguje strojové učení. Těšíte se?

Videa k námětu

Umělá inteligence pro zlepšování počítačového zpracování přirozeného jazyka
51:48

Umělá inteligence pro zlepšování počítačového zpracování přirozeného jazyka

Rozhovor s mladým vědcem Tomášem Mikolovem, který se zabývá použitím neuronových sítí pro rozpoznávání lidské řeči a strojový překlad. Podílel se také na výrazném vylepšení Google překladače. Vědec vysvětluje svoji práci na modelu, kdy na slovo z obecného jazyka pohlíží jako na vektor z mnohadimenzionálního prostoru a zkoumá použití matematických prostředků při počítačovém zpracování přirozeného jazyka. Na úvod (5:28) je vysvětlen pojem obecná (silná) umělá inteligence, která je použitelná na více různých typů úloh. V rozhovoru se pracuje s pojmy neuronová síť, strojové učení a dalšími z oblasti matematiky a umělé inteligence. Mikolov vysvětluje, že jazyk a matematika k sobě mají velmi blízko. Jeho cílem je vyvinout počítač, který se umí učit stejně jako člověk. Ve střední pasáži (19:55) Tomáš Mikolov zmiňuje své důvody k odchodu do zahraničí a následně své zkušenosti z práce na americké univerzitě, ve firmách Google a Facebook a svůj názor na sběr dat pro jejich následné využití v cílené reklamě a známé kauze Cambridge Analytica. V závěrečné pasáži (42:40) jsou diskutovány obecné otázky umělé inteligence, jako například vývoj komplexních modelů, propojení evoluce člověka a vývoje umělé inteligence i hrozba jejího zneužití. Měli bychom se umělé inteligence bát?

Materiály k námětu

Pracovní list: Umělá inteligence

Umělá inteligence nebo také roboti už nejsou jen postavy ze sci-fi filmů. Jsou to technologie, které nám denně usnadňují život. V pracovním listu bude vaším úkolem sestrojit si svého robota.
1. stupeň ZŠ
Informatika
Časová náročnost:
45 minut

Doporučení pro využívání umělé inteligence na základních a středních školách

Přinášíme vám dokument, který může sloužit jako startovní bod pro zapojení AI i do vaší školy. Doporučení poslouží všem (ředitelům, učitelům, žákům i rodičům) a týkají se sedmi základních oblastí: otevřené komunikace; individualizace učení; gramotnosti v oblasti AI nebo například práv dětí.
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Střední škola
O vzdělávání
Štítek Aktuálně

Okruhy

Protéza pro zraněného čápa, tvorba mrtvých hudebních gigantů, stanovení diagnóz, doručování balíčků, šetření přírodních zdrojů, zachraňování lidí z nedostupných míst… To všechno jsou úkoly, které by…

Informatika
34 11

ČT edu nejsou pouze videa

1 209

pořadů

Každý měsíc
přibývají na ČT edu
desítky nových
materiálů
pro
vaši výuku

Probíhá načítání