Materiály z databáze TOTO100LETÍ mohou zpestřit i výuku dějepisu nebo občanské výchovy. Využití pramenů a dobových materiálů přímo v hodině zvyšuje efektivitu výuky a do diskuze se zapojují i žáci, kteří jinak v hodinách dějepisu nebývají příliš aktivní. Níže najdete námět na vyučovací hodinu sestavený z videí, článků a dalších materiálů, které jsou spojeny do tematických celků. Principem námětů je doplnění vybraných materiálů o otázky, které poslouží jako podnět pro debatu ve třídě a u žáků prohloubí zájem o některé problémy českých soudobých dějin. Jednotlivá témata jsou pak spojena i didaktickými cíli, k jejichž naplnění by analýza materiálů měla vést.
Zaměříme se na několik významných staveb, které byly uskutečněny v letech 69–89. Jde především o stavby, jež byly pro režim klíčové a vytvářely étos modernizace. Žáci jsou vedeni k analýze dobového jazyka, ve kterém jsou tehdejší režim a komunistická strana považovány za garanta modernity a spokojeného života. Oficiální prezentace výstavby však nezohledňuje její negativní aspekty, např. dopad stavby Nuselského mostu na historické jádro Prahy (magistrála), zmínit bychom mohli i známé problémy na panelových sídlištích (nízká kvalita odvedených prací, nedostatek možností vyžití, nedotažená infrastruktura, „občanská vybavenost” apod.). Přesto lze některé výdobytky 70. let chápat jako zlepšení života obyvatel. Učitel může materiály volně kombinovat, případně doplňovat dalšími ukázkami a prameny.