Hejného metoda je vyvíjena od 40. let 20. století. Vít Hejný začal zkoumat, proč děti, které bez problémů řeší úlohy z učebnic, selhávají při řešení úloh nestandardních. A vyvinul tak spolu se svým synem metodu, která je namísto formálních znalostí vzorečků zaměřená na budování mentálních schémat. Jaké jsou cíle a charakteristiky této metody? To v několika materiálech přiblíží Magda Málková, vítězka soutěže Global Teacher Prize z roku 2022.
Během výuky Hejného metodou se učitel stává průvodcem a moderátorem diskusí. Žáci nedostávají návod, jak řešit nové situace, ale společně s učitelem vytváří příznivé prostředí pro osobnostní i matematický růst. Učitel předkládá žákům pečlivě poskládanou sérii úloh, pomocí kterých matematiku třída společně objevuje. Cílem metody je tedy nejen rozšiřování a prohlubování znalostí, ale i radost žáků z práce a těšení se na další hodiny matematiky.