06:24
Mat, Ema a Tika seznamují Káju s jednoduchými zlomky. Ještě předtím, než mu na kousku pizzy ukážou základní početní operace, mu přiblíží samotné pojmy zlomek, zlomková čára, čitatel a jmenovatel. A poté se již společně vrhnou na sčítání a odčítání zlomků se společným jmenovatelem, s různými jmenovateli, převod zlomků na společného jmenovatele a na krácení zlomků.
Kájovi dělá problém zaokrouhlování čísel, a tak mu není jasné, proč mu z matematiky vychází dvojka. Naštěstí mu kamarádi vysvětlí, proč se čísla končící číslicí 5 zaokrouhlují směrem nahoru, i to, jak se zaokrouhluje na řád desítek, stovek a tisíců. S jejich pomocí Kája pochopí, že ne vždy potřebujeme znát přesná čísla a proč je lepší pracovat se zaokrouhlenými čísly.
Když děti učí telka! Pojďme se společně s žáky 4. ročníku naučit převody jednotek. Budeme převádět jednotky délky, času, hmotnosti a objemu. Děti se naučí hravě používat převodníkové tabulky a vytvářet si vlastní úlohy na převody jednotek.
Při sčítání a odčítání na pořadí nezáleží, ale jak je to s násobením a dělením? A co když se všechno sejde dohromady? Přednost matematických operací činí Kájovi velké problémy. Naštěstí má po ruce kamarády, kteří mu vztahy mezi základními početními operacemi rádi vysvětlí. A nezapomenou zmínit ani důležitou roli závorky nebo znaménka.
Násobilka není vůbec jednoduchá. Ze začátku nám může dát pořádnou práci se ji naučit. Musíme zapojit paměť. Jak si můžeme pomoci udělat si z násobení zábavnou hru? To vám ukáže Kája.
Mat, Ema a Tika vysvětlí Kájovi na jednoduchém příkladu počítání kamionů desítkovou soustavu a číselné řady. Dále mu s pomocí hodin a měření času vysvětlí také šedesátkovou soustavu, a Kája tak může správně vyřešit domácí úkol.
Když děti učí telka! Pojďme se společně s žáky 2. ročníku naučit něco nového o digitálních číslech. Zábavnou formou ze sportovního prostředí děti poznávají digitální tvary čísel.
Když děti učí telka! Pojďme s dětmi ze 3. ročníku pamětně sčítat a odčítat. Lenka Švimberská ukáže dětem české bankovky a společně si řeknou, jakými dalšími způsoby se dá platit. Které osobnosti jsou na našich bankovkách? To se také dozvíme. Počítat ale budeme s modely peněz. Jak je nakombinujeme, abychom zaplatili konkrétní sumu? Zkusíme počítat zpaměti?
Poměr mezi velikostí elektrické síly, která drží pohromadě atomy, a silou gravitace, která drží pohromadě celý vesmír, vyjadřuje obrovské číslo. Můžeme ho zapsat jako deset na třicátou šestou. Má takové číslo nějaký krátký název? A jak s čísly, která jsou vyjádřena jako mocniny, počítáme?
Když děti učí telka! Naučme se společně s žáky 4. ročníku číst čísla do milionu a orientovat se tak v dlouhé číselné řadě. Budeme hledat číslo hned před daným číslem nebo hned za ním. A kdy budeme potřebovat počítat s tak velkými čísly? Kde se s nimi potkáme?
12 497
697
4 123
1 136
69
Každý měsíc přibývají na ČT edu desítky nových materiálů pro vaši výuku
Novinky posíláme jednou za měsíc. Nebudeme vám posílat žádný spam. Vložením e-mailu souhlasíte se zpracováním osobních údajů.