02:40
Dezinformační weby používají ve svých zprávách různé manipulativní techniky, které u čtenářů zajistí vyvolání požadované reakce. Pořad ukazuje, že s manipulativními technikami se však můžeme setkat i u tradičních zpravodajských médií.
Pořad ukazuje, že v posledních letech vzniká v Česku velké množství dezinformačních webů a přibližuje jejich cíle.
Na konkrétním příkladu si ukážeme, jak může vypadat pokus o ovlivnění názoru lidí ze strany státního aparátu. Tím příkladem je smrt Jana Palacha. Režim tuto očividnou oběť popřít nemohl, vytvořil proto alespoň prostřednictvím dezinformace alternativní historii. Psycholog nám následně vysvětlí, jaký typ lidí podléhá ovlivňování a manipulaci nejčastěji.
Cílené šíření falešných zpráv může u veřejnosti vyvolat apatii k politickému dění i pocit ohrožení bezpečnosti. Pořad ukazuje, že velké dezinformační kampaně jsou dokonce schopny ovlivnit politickou situaci.
V polovině 80. let se komunisté napříč socialistickým blokem pokusili o reformu socialismu. Během přestavby dostaly mnohem větší váhu pochybnosti o funkčnosti plánované ekonomiky i kritika dalších systémových nedostatků. Novináři získali mnohem větší prostor pro svoji práci a padla i řada tabu. Jiří Hrabovský, bývalý redaktor ekonomické redakce Televizních novin, vzpomínal na to, jak se v posledních letech před listopadem 1989 změnila jeho práce.
Svět médií se vyvíjí a stejně tak to, co v něm (ne)funguje z pohledu byznysu. Co se médiím různého druhu vyplácí a od čeho naopak upouští, neboť to negeneruje patřičný zisk? Video představí mimo jiné i tuzemský a světový pohled na placený obsah na internetu.
Pasáž ukazuje, jakým historickým vývojem prošly časopisy a pro jaké cílové skupiny se vydávají. Ptá se, jestli obstojí v současné době v porovnání s internetem a digitálními médii.
Jaké znáte druhy televizí? Pořad seznamuje s veřejnoprávní a soukromou (komerční) televizí a s jejich charakteristikami. Popisuje, v čem jsou si podobné, v čem se liší a proč existují koncesionářské poplatky.
13 464
755
4 588
1 300
68
Každý měsíc přibývají na ČT edu desítky nových materiálů pro vaši výuku
Novinky posíláme jednou za měsíc. Nebudeme vám posílat žádný spam. Vložením e-mailu souhlasíte se zpracováním osobních údajů.