Největší portál vzdělávacích videí v ČR
menu

Literární teorie

Stupeň vzdělání

Vybrat

Předměty

Vybrat

Délka videa

nerozhoduje do 5 minut do 10 minut do 15 minut do 30 minut do 45 minut nad 45 minut

Našli jsme pro vás videí: 25

Babička jako pohádka?

05:00

Babička jako pohádka?

Literární vědec Jiří Trávníček hovoří o pohádkách, pohádkových zdrojích Boženy Němcové a pohádkových rysech jejího největšího díla: Babičky. Vyjadřuje se rovněž k otázce, proč jsou pohádky tak důležité pro vývoj člověka v dětském věku. Věděli jste, že pohádky jako žánr původně vůbec nebyly určené pro děti? A proč bychom měli dětem pohádky vyprávět?

Škola doma (9. tř.): Básnické prostředky

09:47

Škola doma (9. tř.): Básnické prostředky

Když nemohou děti do školy, pusťte si školu domů! Tým učitelů pomůže žákům s přípravou na přijímací zkoušky a zopakuje s nimi to nejzákladnější z učiva českého jazyka. Nejprve se ve výkladu seznámíme s některými básnickými prostředky a poté se je pokusíme najít v textech. Součástí ukázky je i rozbor básně Přilítlo jaro z daleka… od Vítězslava Hálka.

Škola doma (9. tř.): Literární druhy

09:48

Škola doma (9. tř.): Literární druhy

Když nemohou děti do školy, pusťte si školu domů! Tým učitelů pomůže žákům s přípravou na přijímací zkoušky a zopakuje s nimi to nejzákladnější z učiva českého jazyka. Na příkladu tří textů si vysvětlíme nejdůležitější rysy jednotlivých literárních útvarů: epiky, lyriky a dramatu.

Oxymóron

01:41

Oxymóron

Pasáž se zabývá pojmem „oxymóron“, jeho významem, původem a použitím v jazyce. Zmiňuje také známé literární příklady.

Škola doma (9. tř.): Vznik básně a útvary českého jazyka

07:17

Škola doma (9. tř.): Vznik básně a útvary českého jazyka

Když nemohou děti do školy, pusťte si školu domů! Tým učitelů pomůže žákům s přípravou na přijímací zkoušky a zopakuje s nimi to nejzákladnější z učiva českého jazyka. Povíme si, jak vznikala báseň Havran od E. A. Poa a vysvětlíme si několik pojmů z poezie. Dále se budeme zabývat útvary českého jazyka, kdy a kdo je používá a jaký je mezi nimi rozdíl.

Aliterace

04:54

Aliterace

Scénka plná příkladů aliterací, rozhovor s lingvistkou o významu pojmu aliterace, příklady z historie světové i české literatury, kde se aliterace využila, a příklady, kde a proč se aliterace používá v současnosti.

Metrické stopy v poezii

03:59

Metrické stopy v poezii

Pasáž se zabývá vysvětlením, co v poezii znamená pojem stopa, jaké typy stop najdeme v českém jazyce a podle čeho je poznáme.

Řeč vázaná a verš volný

02:18

Řeč vázaná a verš volný

Scénka v podobě soutěže mezi vázanou řečí a volným veršem ve třech disciplínách: lyrika, epika a drama. Rozhodčím je redaktor Cibulka, ten v závěru vysvětlí, v čem oba typy spočívají.

Škola doma (9. tř.): Rozbor básně

06:07

Škola doma (9. tř.): Rozbor básně

Když nemohou děti do školy, pusťte si školu domů! Tým učitelů pomůže žákům s přípravou na přijímací zkoušky a zopakuje s nimi to nejzákladnější z učiva českého jazyka. Na příkladu písně od Michala Horáka si zopakujeme některé pojmy týkající se poezie: například verš, sloka, rým, inverze.

Řecké báje a pověsti

02:56

Řecké báje a pověsti

Vyprávění o vzniku světa podle starých řeckých bájí a pověstí: stvoření země, bohů i člověka.

Vznik středověkých rukopisů a knihtisk

03:41

Vznik středověkých rukopisů a knihtisk

Jak dříve vznikaly knihy a proč byly tak drahé? Kdo byl Johannes Gutenberg? Co je to iluminace, skriptorium a prvotisk? Video nám odpoví nejen na tyto otázky.

Praotec Čech a příchod Slovanů

20:27

Praotec Čech a příchod Slovanů

Pořad netradiční formou scének, rozhovorů, reportáží a skečů zpracovává téma příchodu Slovanů na naše území z hlediska pověstí i historiografie.

Načíst další videa
Probíhá načítání