Největší portál vzdělávacích videí v ČR
menu

Literární směr

Rozšiřující materiály:

Délka videa:

Stupeň vzdělání:

Vybrané filtry:

Smazat vše

Stupně:

Řadit podle:

Seřadit podle...

Zobrazuji 1-22 z 22
William Shakespeare: Macbeth
13:01

William Shakespeare: Macbeth

Shakespearolog a překladatel Martin Hilský v rozhovoru s herečkou Taťánou Medveckou interpretuje hru Macbeth od Williama Shakespeara. V čem se zásadně liší od Hamleta? A proč je tahle tragédie tak krátká? Na čí počest byla napsána? Hilský hovoří o motivu času a čarodějnic a zmiňuje dále charakteristiku postavy Macbetha a kontext vzniku hry. Pasáž obsahuje ukázky z divadelního představení hraného na Letních shakespearovských slavnostech na Pražském hradě.

Umělecké směry v literatuře za první republiky
02:04

Umělecké směry v literatuře za první republiky

V ukázce hovoří profesor Pavel Janoušek o nových uměleckých směrech, které se v Čechách objevily mezi dvěma světovými válkami: proletářském umění, poetismu a surrealismu. První z nich reaguje na hrůzy první světové války, následující jsou plní klaunů a komediantů.

Rozlety a pády Národního divadla: Požár a znovuotevření Národního divadla
08:29

Rozlety a pády Národního divadla: Požár a znovuotevření Národního divadla

Pasáž z dokumentárního cyklu Národní divadlo: Mýtus a realita seznamuje s historií Národního divadla. Přibližuje okolnosti přeměny Prozatímního divadla na Národní divadlo, vyhoření Národního divadla a jeho znovuotevření. Dále se zmiňuje o cizích operách, které byly v Národním divadle jako první hrány, a v poslední řadě připomíná spor o Rukopisy zelenohorský a královédvorský a jejich vliv na vnímání české historie.

Martin Hilský o postavě Shylocka
08:56

Martin Hilský o postavě Shylocka

Shakesperolog a překladatel Shakespeara Martin Hilský v rozhovoru s Jiřím Čapkem interpretuje postavu Shylocka z dramatu Kupec benátský od Williama Shakespeara. Hovoří také o mýtu židovství, který se v dramatu objevuje. Shakespeare samozřejmě nevěděl nic o holokaustu, který měl přijít, ale v dějinách se mohl inspirovat i on. Protože křesťané neznají jen milosrdenství a dobro. Hilský vysvětluje dobové souvislosti židovství, stereotypy, které panovaly ve společnosti, ve které Shakespeare žil, a které přetavil. Pasáž obsahuje i ukázky divadelního představení Kupec benátský Východočeského divadla v Pardubicích.

Martin Hilský o postavě Jaga
11:08

Martin Hilský o postavě Jaga

Martin Hilský v rozhovoru s hercem Borisem Rösnerem interpretuje postavu Jaga z dramatu Othello od Williama Shakespeara. Hovoří především o vztahu Jaga a Othella, které v podstatě splývají u jednu postavu, a o Machiavellim jako inspiraci pro postavu Jaga. To byl tehdy velmi rozšířený stereotyp postavy padoucha. Pasáž obsahuje ukázky divadelního představení Othello Národního divadla v Praze.

William Shakespeare: Richard III.
11:42

William Shakespeare: Richard III.

Shakespearolog Martin Hilský v rozhovoru s hercem Pavlem Zedníčkem interpretuje hru Richard III. Hilský hovoří o charakteristice postavy Richarda III., jeho přitažlivosti i zkaženém charakteru, dvojjakosti, která fascinuje diváky už 400 let. Dozvíme se i to, jak se v díle odrážejí anglické dějiny. Pasáž obsahuje ukázky z divadelního představení Richarda III. v Divadle Globe.

Rozlety a pády Národního divadla: 30. léta 20. století
06:40

Rozlety a pády Národního divadla: 30. léta 20. století

Pasáž z dokumentárního cyklu Národní divadlo: Mýtus a realita seznamuje s historií Národního divadla. Přibližuje období 30. let 20. století, kdy Adolf Hitler a Benito Mussolini dosahují svých cílů. Také pojednává o divadelní hře Julius Caesar Williama Shakespeara a o velkém úspěchu Bílé nemoci Karla Čapka.

Martin Hilský o postavě Falstaffa
07:44

Martin Hilský o postavě Falstaffa

Falstaff je jedna z Shakespearových ikonických postav, prototyp prostopážníka. Shakespearolog Martin Hilský hovoří o této postavě z díla Jindřich IV., dotýká se přitom interpretace celé hry. Pasáž obsahuje ukázky z inscenace dramatu Jindřich IV. v podání Moravského divadla v Olomouci.

Rozlety a pády Národního divadla: Zlatá šedesátá
09:07

Rozlety a pády Národního divadla: Zlatá šedesátá

Pasáž z dokumentárního cyklu Národní divadlo: Mýtus a realita seznamuje s historií Národního divadla. Přibližuje období tzv. zlatých šedesátých, v nichž docházelo ve tvorbě Národního divadla k rozporu; na jedné straně se v dílech odrážel úpadek socialistického realismu, na druhé straně se objevovali tací, kteří se snažili o znovuzavedení tohoto uměleckého směru.

Cestovatel Kryštof Harant z Polžic a Bezdružic
13:11

Cestovatel Kryštof Harant z Polžic a Bezdružic

Pasáž z dokumentárního pořadu Cesta intelektuála k popravišti pojednává o cestě Kryštofa Haranta z Polžic a Bezdružic přes Alpy do Itálie, po Středozemním moři do Svaté země a Egypta a odtud zpět do Evropy. Knižní zpracování cesty se ve své době stalo nejčtenější knihou mezi měšťany a šlechtou.

Rozlety a pády Národního divadla: Sluha dvou pánů
03:11

Rozlety a pády Národního divadla: Sluha dvou pánů

Pasáž z dokumentárního cyklu Národní divadlo: Mýtus a realita seznamuje s historií Národního divadla. V roce 1989 se stal prvním polistopadovým šéfem Činohry ND Ivan Rajmont, v jehož režii vznikla inscenace divadelní hry Carla Goldoniho Sluha dvou pánů.

Rozlety a pády Národního divadla: Matka Kuráž a její děti
03:29

Rozlety a pády Národního divadla: Matka Kuráž a její děti

Pasáž z dokumentárního cyklu Národní divadlo: Mýtus a realita seznamuje s historií Národního divadla. V roce 1970 byla v Národním divadle odehrána činohra Bertolda Brechta Matka Kuráž a její děti, která se režimu poněkud vymkla z rukou. O inscenaci hovoří její režisér Jan Kačer.

Rozlety a pády Národního divadla: Divadlo za komunismu
08:24

Rozlety a pády Národního divadla: Divadlo za komunismu

Pasáž z dokumentárního cyklu Národní divadlo: Mýtus a realita seznamuje s historií Národního divadla. Přibližuje období nástupu komunismu u nás a jeho vliv na tvorbu Národního divadla. Také pojednává o osudech některých českých herců, divadelních režisérů a dalších postav, které byly součástí Národního divadla.

Rozlety a pády Národního divadla: Ze života hmyzu
01:33

Rozlety a pády Národního divadla: Ze života hmyzu

Pasáž z dokumentárního cyklu Národní divadlo: Mýtus a realita seznamuje s historií Národního divadla. Přibližuje úspěch divadelní hry Ze života hmyzu bratří Čapků u českých i zahraničních diváků.

Rozlety a pády Národního divadla: Vztah státu a umění
06:27

Rozlety a pády Národního divadla: Vztah státu a umění

Pasáž z dokumentárního cyklu Národní divadlo: Mýtus a realita seznamuje s historií Národního divadla. Přibližuje vliv nacistické ideologie na tvorbu Národního divadla a pojednává o osudech některých českých herců. Ukazuje také následky atentátu na Heydricha na kulturních institucích.

Rozlety a pády Národního divadla: Divadelní tvorba za 1. světové války
05:28

Rozlety a pády Národního divadla: Divadelní tvorba za 1. světové války

Pasáž z dokumentárního cyklu Národní divadlo: Mýtus a realita seznamuje s historií Národního divadla. Přibližuje osobnost divadelního režiséra Jaroslava Kvapila a divadelní tvorbu z období první světové války, tzv. shakespearovský cyklus a známé drama Gabriely Preissové Její pastorkyňa, jejíž libreto vytvořil Leoš Janáček.

Rozlety a pády Národního divadla: Opera
07:50

Rozlety a pády Národního divadla: Opera

Pasáž z dokumentárního cyklu Národní divadlo: Mýtus a realita seznamuje s historií Národního divadla. Přibližuje velký rozkvět Opery Národního divadla na přelomu 20. a 21. století. O opeře jako žánru a interpretacích jednotlivých oper hovoří divadelní režiséři Jozef Bednárik a David Radok.

Rozlety a pády Národního divadla: Kultura po roce 1968
10:17

Rozlety a pády Národního divadla: Kultura po roce 1968

Pasáž z dokumentárního cyklu Národní divadlo: Mýtus a realita seznamuje s historií Národního divadla. Přibližuje období po okupaci Československa sovětskými vojsky a počátek tzv. normalizace. Pojednává především o scéně činohry a opery Národního divadla a jejich vývoji po roce 1968.

Rozlety a pády Národního divadla: Činohra po listopadu 1989
07:01

Rozlety a pády Národního divadla: Činohra po listopadu 1989

Pasáž z dokumentárního cyklu Národní divadlo: Mýtus a realita seznamuje s historií Národního divadla. Přibližuje podobu divadla po listopadu 1989. V popředí činohry byli režiséři Ivan Rajmont a Miroslav Krobot a na scéně se objevili herci, kteří v minulém režimu nemohli hrát, a inscenace jak z českého repertoáru, tak ze světového.

Rozlety a pády Národního divadla: Kontrola umění v Československu
12:11

Rozlety a pády Národního divadla: Kontrola umění v Československu

Pasáž z dokumentárního cyklu Národní divadlo: Mýtus a realita seznamuje s historií Národního divadla. Přibližuje období druhé poloviny 50. let 20. století, ve kterém došlo k uvolnění kontroly umění v Československu. V této době zaznamenalo Národní divadlo, především jeho činohra, velký úspěch, a to např. díky režiséru Alfrédu Radokovi a tehdejšímu šéfovi činohry Národního divadla Otomaru Krejčovi.

Česká poezie na přelomu 19. a 20. století
06:39

Česká poezie na přelomu 19. a 20. století

Na přelomu devatenáctého a dvacátého století se v české literatuře vymezila vůči dosavadním postupům tzv. Česká moderna. Patří k ní autoři jako Karel Hlaváček, Otokar Březina, Antonín Sova, Josef Svatopluk Machar a další. V pasáži je recitováno několik vybraných básní: Svou violu jsem naladil co možno nejhlouběji ze sbírky Pozdě k ránu Karla Hlaváčka, Motiv z Beethovena ze sbírky Tajemné dálky Otokara Březiny a báseň ze sbírky Poesie od Antonína Sovy. V čem se odlišují, na koho naopak navazují a čím jsou výjimeční?

Magnetická pole a surrealismus
09:14

Magnetická pole a surrealismus

V reportáži hovoří překladatel Bretonova a Soupaultova díla Magnetická pole Petr Král. Následuje rozhovor se spisovatelem Jaromírem Typltem o časopisu Analogon a o uměleckém směru surrealismu.

Probíhá načítání