Redaktoři a redaktorky zpravodajských pořadů Československé a později České televize natáčeli významné i všední události. Informovali diváky nejen o politických zvratech, ale také o regionálních tématech a drobnostech ovlivňujících život běžných občanů. Zachytili střípky každodennosti, které mohou lehce vypadnout z učebnic dějepisu, ale pro naši představu o minulosti mohou být velmi důležité.
Nabízíme kolekci reportáží vzniklých v průběhu 60–90. let, které jsou uloženy v archivu České televize. Vybrali jsme z nich ty, které jsou vhodné pro zařazení do výuky dějepisu na základních a středních školách. Záměrně jsme odsunuli stranou klíčové milníky politických dějin a soustředili se na společenské a kulturní fenomény období normalizace, přestavby a demokratické transformace. Jednotlivé televizní reportáže doprovází informace o kontextu jejich vzniku a také soubor několika dalších historických pramenů, které žákům mohou při vzdělávací aktivitě sloužit jako zdroje důležitých informací. Často se jedná o vzpomínky účastníků událostí, o nichž reportáž pojednává, nebo jejich reflexe v tištěných médiích. Učitel tak může vést žáky nejen k poznání minulosti, ale také k srovnávání různých typů médií a tříbit tak jejich mediální gramotnost.
Naším cílem je zprostředkovat dosud nepřístupné materiály, které mohou výrazně obohatit výuku a necháváme na samotných učitelích, jak je využijí. Práce s tímto typem historického pramene je velice vhodná jak pro konstruktivistické přístupy, například badatelský dějepis, tak pro projektovou výuku. Při těchto aktivitách se snaží historii porozumět žáci sami vlastním zkoumáním zdrojů a učitel je jim průvodcem. Zajímavé však mohou být i pro frontální výklad, v němž mohou hrát roli trefného příkladu či aktivizační ilustrace. Několik konkrétních reportáží je opatřeno pracovními listy sloužícími jako příklady dobré praxe. Většina reportáží je opatřena doprovodnými zdroji a jejich zpracování ponecháváme na kreativitě vám, učitelům a učitelkám.