Článek Kláry Holíkové z Ústavu pedagogických věd Masarykovy univerzity.
Proč využívat videa z ČT edu?
Učitelé a video: jakou roli mohou hrát videa ve výuce?
Průběh využití videa v hodině: před/při/po sledování
Různé způsoby využití videa: od úvodu po opakování
Video ve výuce realisticky
Pokud se učitelka či učitel rozhodnou pracovat ve výuce s videem, brzy zjistí, že má video řadu předností a v současnosti je práce s ním snadná. Video je médiem se schopností zachytit a zprostředkovat řadu jevů a situací. Jeho síla ve vzdělávání tkví zejména v názornosti a možnosti do školní třídy přenést to, co je jinak velmi vzdálené nebo obtížně pozorovatelné a přenositelné. Ať se jedná o exotické destinace, historické události, fyzikální jevy, umělecká díla nebo sportovní výkony. Samotný formát videa je nad to u studentů i žáků populární a umějí s ním pracovat.
Kde ale videa vhodná do výuky vyhledat? V současnosti je možné nalézt nepřeberné množství videí online. Česká televize se k tomuto trendu již řadu let přidává. Právě teď se nacházíte se na portále ČT edu. Videa jsou zde logicky rozřazena podle stupňů, předmětů a témat, látek. Nemusíte se tedy obávat, že ztratíte spoustu času výběrem těch správných záběrů, protože všechna videa zařazená na ČT edu již byla vyselektována a doporučena aprobovanými pedagogy.
Výhodou je i kulturní kontext pořadů České televize. Videa na ČT edu vycházejí z českého prostředí a jsou natočena v českém jazyce. Také délka videí je předem přizpůsobena výuce, většina z nich je dlouhá pouze několik minut, což prospívá efektivitě při hledání videa i ve výuce. Podstatným faktem je i to, že videa na ČT edu můžete ve výuce využívat zcela legálně a nevystavíte se porušení autorských práv.
Zařazení videa do výuky je vhodné plánovat předem a zvažovat při tom, jakému cíli bude sloužit, v jakém kontextu bude využito, k výuce jakého obsahu, jakými metodami a materiály bude doplněno. Učitelé by měli myslet i na to, že vzdělávací videa mohou žáci využívat zcela samostatně.
Způsobů, jak ve výuce k videím přistupovat, je mnoho. Zde jsou představeny tři z nich. Možná se v některém poznáte nebo vás inspiruje k další práci.
1. Video v centru dění
Množství učitelek a učitelů se nadchlo pro videa natolik, že jsou videa charakteristickým znakem jejich výuky. Videa pro žáky někdy dokonce sami vytvářejí. A zařazují je do výuky každodenně.
Známým příkladem intenzivního využití videí ve výuce je Fliped cllassroom, v češtině doslova převrácená třída. Proč převrácená? Funguje totiž na opačném principu, než je běžné. Učitelé zde nejsou hlavním zdrojem informací, tuto jejich funkci suplují videa, ze kterých se žáci učí individuálně, často v rámci domácí přípravy. Učitelka nebo učitel plánuje kurikulum a facilituje učení a přístup k materiálům. Věnuje díky tomu více času interakci s žáky ve třídě, například upevňováním znalostí tedy opakováním, procvičováním, konzultováním, ověřováním a hodnocením jejich pokroku.
2. Symbióza s videem
Pro symbiózu s videem je charakteristické tvůrčí vřazení videa do vlastního pojetí výuky. Dochází zde k mixování videa s individuálními postupy učitelek a učitelů. Ti jsou tvůrčí při řazení videí do již existujícího kurikula, využívají při tom dříve vytvořených materiálů a metod spojených s jejich charakteristickým stylem výuky. Případně proces obracejí a video využívají jako inspiraci při tvorbě dalších materiálů a využití nových metod výuky.
Tento styl je velmi těžko popsatelný, protože je utvářen na míru každému učiteli nebo učitelce. Důležité zde je, že video výuku zcela nepřevrací jako Flipped classrom, ale zachovává vlastních styl vyučování, který je videem podpořen.
3. Rychlá video pomoc
V případě práce s videem jako rychlým pomocníkem učitelé využívají technické dostupnosti videí a nepromýšlejí tolik didaktické možnosti jejich využití. Video je zde vnímáno jako záchrana, rychlý pomocník, který slouží v situacích, jako je suplování. Je skvělé, že technický pokrok takovou rychlou záchranu umožňuje. Zároveň je ale nutné si uvědomit, že se jedná jen o zlomek možností, které video ve výuce skýtá a v této formě by se jím rozhodně nemělo plýtvat, nebo jej dokonce zneužívat.
Pokud učitel najde vhodné video a rozhodne se jej zařadit do výuky, je důležitým úkolem promyslet kontext, ve kterém bude prezentováno.
1. Aktivita před sledováním videa by měla žákyně a žáky podnítit k učení, vyvolat jejich zvědavost. Vždy je vhodné uvést před promítáním drobnou anotaci, která jim napomůže videu porozumět.
Video je tedy buď v souladu s dosavadními znalostmi žáků a dále je rozšiřuje, konkretizuje a prohlubuje. Nebo slouží jako úvod do tématu a logicky mu pak nepředchází mnoho aktivit. V tomto druhém případě je zásadní, aby byli žáci ke sledování motivovaní.
Pro pravidelné využívání videí ve výuce je vhodné i do budoucna žáky přimět k pečlivému sledování.
2. Při sledování videa je vhodné zvážit, jestli bude proces promítání doplněn o další aktivity, nebo bude plná pozornost žáků věnovaná videu.
Zde záleží na charakteru videa, na tom, jak je samo o sobě poutavé a jestli další aktivity umožňuje. To je na zvážení učitelky nebo učitele. V případě volby doplňkových aktivit mohou žákyně a žáci během sledování videa zároveň plnit předem zadané úkoly, učitel může průběh videa ovlivňovat vlastním výkladem nebo jinou metodou, například upozorňovat na detaily, kterých si mají žáci všimnout, zapamatovat si je, nebo může přistoupit k zastavování nebo změně rychlosti přehrávání videa.
3. Aktivita po sledování videa je klíčová a měla by přímo navazovat na video.
Žákyně a žáci by měli po zhlédnutí videa dostat možnost k tomu, aby informace z něj získané využili, aby tedy zúročili své pečlivé sledování. A protože je video jednosměrné médium, měla by být návazná činnost interaktivní. Aby tedy žáci mohli na video reagovat a ověřovat si porozumění. Diskuse je v tomto případě velice vhodným formátem, který je ale samozřejmě občas těžko realizovatelný při velkém počtu žáků. Přesto by měl vzniknout prostor pro vyjasnění obsahu videa, případně jeho prohloubení, rozšiřování, upevňování nebo ověřování. To může mít krom diskuse formu různých kvízů, cvičení, úvah na téma nebo drobnějších školních projektů.
Video může být využito v mnoha výukových situacích. Některé zde byly naznačeny a jistě se již také ve výuce objevují, přesto jich zde několik pro inspiraci uvedeme.
1. Úvod do tématu je skvělým prostorem, kde využít u žáků oblíbený formát videa, zejména kvůli motivaci a ozvláštnění výuky. Žáci zpravidla o tématu nemají předem mnoho informací, video zde proto může nahradit nebo podpořit obvykle užívaný výkladový formát.
2. Diskuse a video jsou protiklady, které spolu velmi dobře fungují. Video jako zdroj informací a diskuse jako velmi interaktivní formát se hezky doplňují. Vyžadují ovšem od žáků značnou aktivitu, velkou pozornost při sledování i v diskusi a navíc schopnost dobře se vyjadřovat. Propojení videa a následné diskuse chce proto delší trénink žákyň a žáků i trpělivost učitelek a učitelů.
3. Názorná ukázka neboli demonstrace jevů, procesů, situací je snad z nejsilnějších stránek videa. Video pak ve výuce zachraňuje situace, kdy žáci tápou pro přílišnou abstraktnost probíraných obsahů. Video poskytuje konkrétní vizualizaci a může tak poskytnou pevnou základnu pro porozumění a budování abstraktnějšího poznání.
4. Opakování a podpora zapamatování s využitím videa, které může mnoha žákům pomoci, když se jim při procvičování a snaze o zapamatování nedaří udržet pozornost u jednoho zdroje informací. Video nabízí možnost předávat obsah novým způsobem.
5. Suplování zvláště v případě předmětu, kterému se pedagog přímo nevěnuje, může být obtížnou situací. Prostřednictvím videa je možné pomyslně pozvat do výuky experta na dané téma. Je vhodné přitom myslet na kontext, ve kterém se s videem pracuje. Tedy jak bylo rozvedeno výše, plánovat uvedení videa, průběh promítání i aktivity po sledování.
Učitelé musí ve výuce velice často projevit schopnost improvizace, flexibility a spontánnosti. Stejně tak tomu může být i s využitím videa. Jistě dojde na situace, kdy učitele aktuálně napadne pustit k probíhajícím aktivitám video, a pokud to atmosféra ve třídě a technická situace dovolí, není důvod se o tuto možnost kvůli plánování okrádat.
Stejně tak učitelé mohou postupovat, pokud tuší, že jim v plánu výuky něco chybí. Video je materiálem, který přirozeně volné místo zaplní. Pak je již na učitelích, aby našli video, které se hodí k naplnění jejich cílů.
Video by se mohlo jevit, na vlně optimismu, který je spojený s technologickým pokrokem a dostupností videí, jako skvělý pomocník učitele a univerzální lék na veškeré neduhy školní výuky. Není tomu tak a stejně jako vřele doporučujeme nechat se inspirovat k zařazení videa do výuky, doporučujeme vyhnout se videím, pokud by ve výuce byla využita bez vzdělávacího záměru. Pro pravidelné zařazení videí do výuky je pro učitele nebezpečné jejich předchozí využívání například kvůli vyplnění času, namísto přestávky od učení, jako vyhovění požadavku žáků nebo jejich odměna. Pro žákyně a žáky se pak video snadno může stát z média k učení médiem k odpočinku a pro učitelky a učitele bude náročné tento rituál změnit.
Mgr. Klára Holíková