Tento výukový námět zachycuje čistky v rámci komunistické strany a zaměřuje se na případ Rudolfa Slánského a především jeho předehru, kdy by se napjatá atmosféra mezi soudruhy dala krájet. Ústředními postavami zde jsou Klement Gottwald a Rudolf Slánský, kteří jsou zachyceni nejen jako strůjci politického teroru, ale zároveň i jako jeho oběti. Námět ze seriálu vybírá a rozvíjí tu část, jež přináší srozumitelnou charakteristiku politického teroru 50. let a zaměřuje se na postižení mechanismu politických procesů a jejich vnímání v různých prostředích (nejvyšší politické špičky společnosti, neprivilegované obyvatelstvo atd.). Ukázky doplňujeme o další materiály, instrukce, komiks, pracovní a metodické listy, které žáky a studenty vedou k pochopení významu politických procesů a k náhledu na dobovou společenskou atmosféru.
Instrukce
Časová náročnost 55 minut
Fáze 1 – Prokurátorova řeč – práce s dobovou nahrávkou (15 minut)
Námět začíná autentickým filmovým materiálem – řečí prokurátora Josefa Urválka během procesu s Rudolfem Slánským. Žáci sledují ukázku a mají k dispozici její přepis. Po zhlédnutí rozebírají text s pomocí otázek na pracovním listě 1 – s vedením učitele nebo ve skupinách.
Fáze 2 – Analýza komiksových obrazů (10 minut)
Žáci analyzují několik ukázek z komiksového zpracování tohoto dílu Českého století. Vedeni otázkami k obrazům se snaží odkrýt pozadí politického procesu, jehož oficiální tvář analyzovali v předchozím kroku. Práce s komiksem by měla generovat otázky a narušit obraz o procesu z Urválkovy řeči. Žáci využívají pracovní list 2.
Fáze 3 – Práce s televizní ukázkou (10 minut)
Žáci společně zhlédnou ukázku ze seriálu České století, jež dává nahlédnout do osobních vztahů funkcionářů a do vnitrostranické atmosféry během politického teroru řízeného z Moskvy. V odpovědích na otázky se zaměřují i na vztah komiksového a filmového obrazu. Využívají pracovní list 3.
Fáze 4 – Práce s filmovou ukázkou (10 minut)
Ukázka z filmu Vracenky je důležitá perspektivou společnosti – diváků, kterou prostřednictvím otázek zdůrazňujeme. Vracíme se tak na začátek námětu k řeči Josefa Urválka a jejímu propagandistickému rozměru. Žáci zaznamenávají své postřehy do pracovního listu 4.
Fáze 5 – Závěrečná syntéza (10 minut)
Prostor pro učitele navázat dalším výkladem a posbírat názory od žáků.
Cílem tohoto výukového námětu pro žáky je:
Soubor metodických materiálů vypracoval Čeněk Pýcha, Ústav pro studium totalitních režimů, Praha 2017