Snažím se s digitálními technologiemi ve výuce pracovat a neodsuzovat je, říká výherkyně ceny Ámos ČT edu

V rámci ankety Zlatý Ámos byla letos již potřetí udělena cena Ámos ČT edu. Pedagogové ji získávají za využití digitálních technologií ve výuce. Vítězkou se stala Eliška Nováková ze ZŠ Máj I v Českých Budějovicích. Snaží se inspirovat nejen své žáky, ale i širší veřejnost – založila instagramový profil s názvem @zemak_a_prirodak, kde sdílí spoustu zajímavostí z těchto předmětů. V rozhovoru prozradí, co ve výuce využívá i jaký má vztah k umělé inteligenci.


Jací jsou vaši nejoblíbenější digitální pomocníci do výuky?

V zeměpise je to GeoGuessr, oblíbenec můj i dětí. Tato hra využívá Google Street View a spočívá v tom, že vás zanese na náhodné místo na světě a vy máte určit, kde jste. Děti komentují a analyzují co vidí, všímají si rostlin, zda se jezdí vpravo/vlevo, jazyk cedulí. Na základě toho se pokouší usoudit, kde by se mohly nacházet. Ovšem ne vždy to jde, jednou jsme se dostali na jakýsi miniostrov v Indickém oceánu a kolem bylo jenom houští. V zeměpise je toho ale daleko víc, třeba aplikace Sky Map, která je do mobilu. Tu zamíříte na nebe a ona vám řekne, co je před vámi za vesmírné těleso. Třeba teď v zimě byli vidět Blíženci. To děti hodně baví.  

V mém druhém předmětu, přírodopisu, teď probíráme ptáky. Využívali jsme například Bird NET, kam nahrajeme část zpěvu ptáka a aplikace nám určí jeho druh. Hodně také používám QR kódy, když děti potřebuji na něco odkázat.

Kde se o nových aplikacích a dalších pomocnících dozvídáte? Přeci jen je jich hodně...

Samozřejmě na internetu. Třeba ve skupinách, kde se sdružují učitelé se zájmem o tohle téma. Ale mám štěstí i v tom, že ke mně chodí na praxi studenti geografie, takže ledasco získávám od nich. Jsem ráda, že neztrácím spojení s novinkami. A musím zmínit i skvělou iniciativu Zachraň zeměpis, která se orientuje nejen na využití digitálních technologií, ale i na výuku zeměpisu.

V poslední době se hojně mluví o umělé inteligenci a hlavně o ChatuGPT. Vyzkoušela jste při výuce? A co říkáte na obavy mnohých učitelů, že to žáci budou zneužívat?

Zkoušela jsem ChatGPT, ale jen u nejstarších deváťáků. Ptali jsme se na poslední konflikty, ale narazili jsme na to, že chat neměl aktuální informace. Tam jsme se mnoho nedozvěděli. Obecně ale strach nemám. Myslím, že nám do budoucna ani nic jiného nezbyde, protože i kdyby se nám tyto novinky nelíbily, tak stejně nezmizí, spíš se budou vyvíjet dopředu. Proto se je snažím neodsuzovat, ale naopak se s nimi učím pracovat. Někomu, kdo je víc znalý problematiky, to možná bude připadat naivní, ale já jsem se rozhodla jít cestou, kdy si udělám z ChatuGPT přítele.

V přihlášce na Zlatého Ámose jste uvedla, že se snažíte využívat digitální technologie při výuce rozumně. Co to přesně znamená?

Ámos ČT edu 2024 Eliška Nováková z českobudějovické ZŠ Máj 1 Ámos ČT edu 2024 Eliška Nováková z českobudějovické ZŠ Máj 1

Mám dojem, že v poslední době se digitální technologie hrozně démonizují. Cokoli, co je krátké, co je na internetu, údajně nemá hodnotu. Ale podle mě to není pravda. Internet a i sociální sítě nabízejí spoustu zajímavého obsahu. I já jsem se toho chtěla zúčastnit, proto jsem založila instagramový účet, kde vysvětluji, co a jak se děje. Navíc jsem si zvolila lidovou mluvu, píšu nespisovně a snažím se tím více přiblížit dětem.

Váš instagramový účet se jmenuje zemak_a_prirodak. Jak vás vůbec napadlo si ho založit?

U názvu jsem se moc nezamyslela, to vychází z mojí aprobace a z toho, jak jsme sami jako děti předměty nazývali. Co se týče obsahu, tak já odmalička chytám zajímavosti. A kolikrát si pamatuji úplně absurdní hlouposti. Takže jsem si říkala, co s tím? Nemůžu pořád děti ve škole zahrnovat jen tímhle. Profil vzniknul jako můj ventil právě pro ty zajímavosti. Teď to funguje tak, že někde čtu něco zajímavého, někdo mi něco řekne a já si to hned napíšu do mobilu, kde mám poznámky. Takhle sbírám materiál, o kterém bych mohla ještě napsat.

Jak se podle vás dnes, v roce 2024, pozná dobrý učitel?

Já na to asi nemám recept, návod. Ale mně funguje se chovat k dětem slušně. Zamyslet se nad tím, jestli to, co se chystám říct nebo už jsem klidně i řekla, by se mně jako dospělému líbilo. Nemám problém se dětem zpětně omluvit, říct, že jsem něco udělala špatně a přiznat chybu. Nekřičím na ně. Dospěláci taky nemají rádi, když na ně někdo křičí, ať už šéf nebo kamarád při hádce. Takže se k dětem snažím chovat tak, jak bych chtěla, aby se ony chovaly ke mně. A můžu říci, že mi to funguje úplně skvěle.

Pomáhá vám při výuce i náš web ČT edu?

Ano, využívám ho v zeměpise i přírodopise. Hodně mi pomohl, když začala migrační vlna z Ukrajiny. Když jsem pracovala z dětmi, které dorazily z východu, tak mi pomohly pracovní listy pro tyto žáky.

A vzpomenete si na nějaké konkrétní video, které máte ráda a které byste doporučila?

Zlatý Ámos 2024 Zlatý Ámos 2024

Teď máme v devátém ročníku geologii a koukali jsme na Koněpruské jeskyně a Moravský kras.


ČT edu nejsou pouze videa

1 213

pořadů

Každý měsíc
přibývají na ČT edu
desítky nových
materiálů
pro
vaši výuku

Probíhá načítání