narodni-obrozeni-1-faze

Národní obrození 1. fáze

České národní obrození je pojmenování pro období českých dějin, v němž docházelo k formování českého národa v moderním slova smyslu. Jeho počátek i konec bývají vymezovány různě, přibližně zabírá dobu od poslední třetiny 18. století do poloviny století následujícího. Podobně jako u každého jiného historického procesu není možné přesné dobové ohraničení národního obrození – jeho počátky je třeba hledat v souvislosti s tereziánskými a josefínskými reformami, konec bývá kladen do doby 40. či 50. let 19. století.

Národní obrození 1. fáze

Národní obrození má své významné vyjádření především v jazykových snahách. Obrozenci byli přesvědčeni o tom, že k tomu, aby si český národ našel v Evropě „své místo na slunci“, potřebuje vyspělý, rozvinutý a bohatý jazyk. Oporu hledali i v národní minulosti a také v myšlence slovanské vzájemnosti. Na vytváření tohoto nového prostředí se podílela řada osobností tehdejší vědy – historici, jazykovědci, slavisté, přírodovědci… 

Videa k námětu

Materiály k námětu

Pracovní list: František Martin Pelcl

Tento pracovní list je určen primárně pro studenty středních škol. Věnuje se osobnosti a dílu Františka Martina Pelcla, historika, jazykovědce, spisovatele a pedagoga.
Střední škola
ČJ a literatura

Pracovní list: František Palacký II

Pracovní list pro žáky středních škol je součástí kolekce Národní obrození, zaměřuje se na Dějiny Františka Palackého, jednu z nejvýraznějších osobností národního obrození.
Střední škola
ČJ a literatura

Pracovní list: František Palacký I

Pracovní list pro žáky druhého stupně základních škol a žáky středních škol je součástí kolekce Národní obrození, zaměřuje se na osobnost a dílo Františka Palackého, jednu z nejvýraznějších osobností národního obrození.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
ČJ a literatura

Pracovní list: J. S. Presl - Chemická terminologie

Tento materiál slouží primárně pro studenty střední školy. Zaměřuje se na chemickou terminologii zakladatele české přírodovědecké literatury Jana Svatopluka Presla.
Střední škola
ČJ a literatura

Pracovní list: J. S. Presl - Zoologická terminologie

Tento pracovní list je primárně určen pro studenty střední školy. Věnuje se zoologické terminologii od zakladatele české přírodovědecké literatury Jana Svatopluka Presla.
Střední škola
ČJ a literatura

Pracovní list: Josef Dobrovský

Pracovní list pro žáky druhého stupně základních škol je součástí kolekce Národní obrození, zaměřuje se na osobnost a dílo Josefa Dobrovského, jednu z nejvýraznějších osobností národního obrození.
2. stupeň ZŠ
ČJ a literatura

Pracovní list: Josef Jungmann

Pracovní list pro žáky vyšších ročníků druhého stupně základních škol a žáky středních škol je součástí kolekce Národní obrození, zaměřuje se na osobnost a dílo Josefa Jungmanna, jednu z nejvýraznějších osobností národního obrození.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
ČJ a literatura

Pracovní list: Pavel Josef Šafařík

Pracovní list pro žáky středních škol je součástí kolekce Národní obrození a zaměřuje se na osobnost a dílo Pavla Josefa Šafaříka, etnografa, spisovatele, jazykovědce a významného představitele národního obrození.
Střední škola
ČJ a literatura

Pracovní list: Pavel Josef Šafařík (pro 2. ZŠ a SŠ)

Pracovní list pro žáky druhého stupně základních škol a studenty středních škol je součástí kolekce Národní obrození a zaměřuje se na osobnost a dílo Pavla Josefa Šafaříka, etnografa, spisovatele, jazykovědce a významného představitele národního obrození.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
ČJ a literatura

Pracovní list: Václav Hanka

Pracovní list pro žáky druhého stupně ZŠ a 1. ročníku SŠ je součástí kolekce Velká jména české literatury, která je věnována vybraným autorům narozeným nebo zemřelým v roce s jedničkou na konci. Cílem je připomenout si ve své době váženou osobnost.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
ČJ a literatura
Časová náročnost:
15 minut

ČT edu nejsou pouze videa

868

pořadů

Každý měsíc
přibývají na ČT edu
desítky nových
materiálů
pro
vaši výuku

Probíhá načítání