03:42
Jak se u nás vyrábí elektrická energie? Velká část stále pochází z fosilních paliv, především z uhlí. Se změnami klimatu a nutností omezit emise oxidu uhličitého se to bude muset změnit. Jaké další zdroje tedy využíváme a jaká nás čeká energetická budoucnost?
Pořad se věnuje válce v Jugoslávii. Byl to nejkrvavější konflikt na starém kontinentě od konce druhé světové války, který přinesl statisíce mrtvých a miliony vyhnaných. Rozpad Jugoslávie, který změnil mapu Evropy, začal roku 1991.
O tom, kde se dá v České republice najít zlato a kde je možné narazit na pozůstatky po jeho těžbě, vypráví geoložka Veronika Štědrá, mistryně světa v rýžování zlata.
Animovaný zeměpis zemí Evropské unie. Zábavnou formou předkládá fakta a pomáhá tak nejen dětem vytvořit si hrubou představu o tom, jak to v které zemi funguje. Dnes si společně poskládáme obrázek Rakouska.
Seznámení s tropickým deštným lesem na ostrově Borneo. V současné době tropické deštné lesy na Borneu ubývají, jednou z příčin je kácení a vypalování lesa kvůli zemědělské půdě. Nejvážnější hrozbou pro tropické přírodní ekosystémy v této oblasti je pěstování palmy olejné. Z míst, kde jsou plantáže budovány, mizí volně žijící druhy živočichů, včetně orangutanů.
Bretaň je rázovitý přímořský region vyhledávaný turisty. Když však na konci léta odjedou, mnohé Bretonce živý moře. Video popisuje pěstování a zpracování ústřic.
Nápad na kanál Dunaj–Odra–Labe se opírá o propojení Severního a Černého moře prostřednictvím německého vodního díla Rýn–Mohan–Dunaj. Na něm mohou zastánci i odpůrci českého propojení tří moří porovnat, jak argumenty té či oné strany odpovídají nebo kolidují s realitou díla, které již existuje téměř 30 let. Zájem o přepravu zboží po vodě obecně klesá, objem kontejnerové přepravy se na kanále za posledních 10 let snížil více než 10krát, lodní doprava se dnes navíc potýká i se suchem nebo mrazivými obdobími. Ráz krajiny se kvůli kanálu nenávratně změnil. Jediným přínosem se dnes zdá být možné využití kanálu pro cestovní ruch.
Pořad přibližuje, jak vypadá život v Archangelsku, důležitém přístavu, který se nachází v evropské části na severu Ruska.
Vypravíme se do Budapešti, kde si prohlédneme místní nejznámější pamětihodnosti: Budínský hrad, budovu maďarského parlamentu, Rybářskou baštu, více než stovku termálních pramenů, největší zemědělské muzeum v Evropě a spousty dalších unikátních architektonických, uměleckých i přírodních památek.
Bosnu známe jako krvavé bojiště balkánských válek. V současnosti tam však probíhá jiný konflikt. Proti plánům spoutat čisté a divoké řeky do přehrad s hydroenergetickou funkcí bojují místní obyvatelé. Bojují proti bezpráví, zkorumpovaným úřadům, politikům i bezohledným stavebním firmám a jsou ochotni bojovat až do konce. Dokument však nezachycuje pouze ekologické téma, ale také ukazuje sílu občanské společnosti a aktivismu, která je i u nás často pošlapávána a vnímána jako nežádoucí.
Navštívíme hornické muzeum v Příbrami, které je největším hornickým muzeem v Česku a také jedním z největších v Evropě. Představuje slávu zdejšího hornictví a těžby olova, zinku, stříbra i uranu od dob Keltů až po konec 20. století. Je to také jediné hornické muzeum v Evropě, které umožňuje turistům nahlédnout do hloubky 1600 metrů, do třetí nejhlubší jámy na našem území.
Vydáme se po naučné stezce Chuchelský háj. Dozvíme se, že se nacházíme v jedné z nejzajímavějších geologických lokalit u nás. Jednou z našich zastávek bude kopec Homolka, kde bývalo několik lomů. Jen kousek od Homolky fungoval jeden ze dvou dolomitových lomů u nás. Po cestě se zastavíme i v unikátní Pacoldově vápence, která je dnes kulturní památkou.
V jižním Kyrgyzstánu nejprve navštívíme tržiště s ovocem, poté ochutnáme tradiční taštičky samsa a podíváme se na jejich přípravu. Nakonec se vydáme na farmu zaměřenou na rostlinnou výrobu. Nachází se v etnicky pestré Ferganské kotlině, jedné z nejúrodnějších oblastí ve střední Asii. Pěstuje se zde hlavně bavlna, obilí či rýže.
Pořadatelé ZOH v Pekingu pro sportovní novináře přichystali speciální rychlovlak. Z čínské metropole přepraví pasažéry do železniční stanice v horské oblasti za necelou půl hodinu. Souprava vyvíjí maximální rychlost až 350 km/h.
12 234
674
3 948
1 113
69
Každý měsíc přibývají na ČT edu desítky nových materiálů pro vaši výuku
Novinky posíláme jednou za měsíc. Nebudeme vám posílat žádný spam. Vložením e-mailu souhlasíte se zpracováním osobních údajů.